Recensie: ‘Gek van jou!’ Jette Schröder

In 2018 wist schrijfster Jette Schröder onze feelgood harten te veroveren met het vlotte, mooie verhaal ‘De Happiness-goeroe’. Begin dit jaar bracht ze ons een nieuw verhaal, ‘Gek van jou!’ Is het net zo goed als het vorige boek?

Na die laatste mislukte date heeft Lize het hé-lemaal gehad met mannen. Vanaf nu is ze ‘happy single’. En dan kan ze ook nog eens aan het werk voor Frappy.nl, hét platform voor vrouwen die geen man nodig hebben om gelukkig te zijn. Komt dat even goed uit!

Dan krijgt ze een tweeweekse retraite naar The Mansion of Love cadeau, waar gastvrouw Marie-Sophie jonge vrouwen op geheel unieke wijze onderwijst in de liefde. Meteen besluit ze dit aan te grijpen om voor Frappy een ontluisterend undercoverstuk te schrijven over haar verblijf. De wereld moet weten wat voor achterhaald en vrouwonvriendelijk instituut die belachelijke Mansion is.

Maar kan Lize wel weerstand bieden aan de toch best wel aanstekelijke romantische lessen van Marie-Sophie? En waarom krijgt ze het steeds zo warm van de knappe kok des huizes?‘

Jette Schröder is back! Toen ik hoorde dat er een nieuw verhaal van deze schrijfster zou verschijnen, maakte mij feelgood hart wel een sprongetje. Wat had ik twee jaar geleden genoten van ‘De Happiness-goeroe’. De verwachtingen voor ‘Gek van jou!’ waren dan ook hoog, maar ik kan je zeggen dat ze zeker worden waargemaakt.

In ‘Gek van jou!’ maken we kennis met Lize, een zelfstandige, grappige meid die het helemaal heeft gehad met mannen. Ze heeft de ene naar de andere mislukte tinderdate gehad en vindt het wel even goed zo. Totdat haar tante besluit dat ze toch echt in retraite moet om de liefde weer serieus te gaan nemen. Schröder heeft met Lize een personage neergezet dat je snel in je hart zult sluiten. Lize is recht voor zijn raap, flapt er wel eens iets uit en valt in de categorie ‘fijn sarcastisch’. Doordat het verhaal tevens in de ik-vorm is geschreven kom je dichtbij haar gedachtes en leer je meer over haar geschiedenis. Schröder brengt met Lize ook een rond personage. Halverwege het verhaal was ik een beetje bang dat Lize vooral oppervlakkig zou blijven en je haar niet echt zou leren kennen, maar laat dat maar aan de schrijfster over. Na een aantal spannende plottwisten kom je meer over Lize te weten en had ik ook het gevoel alsof ik een verhaal over een vriendin aan het lezen was. Iets wat alleen maar bewerkstelligd kan worden door een schrijver die het verhaal door en door kent en dit met verve weet op te schrijven.

‘Jette Schröder weet met haar vlotte pen een prachtig verhaal neer te zetten’

Want als er een schrijfster is die beschikt over een prachtige, vlotte pen, dan is het Schröder wel. Vanaf de eerste pagina neemt ze je met haar krachtige, pakkende schrijfstijl mee in het verhaal. De schrijfster heeft een mooie balans gevonden tussen een detailrijke omschrijving waar nodig en een meer recht-toe-recht-aan schrijfstijl als het moment daarom vraagt. Hierdoor komt het verhaal in meerdere versnellingen terecht waar je als lezer alleen maar van kunt genieten omdat je sneller tot het plot komt, maar wordt het in de emotionele momenten ook fijn vertraagd waardoor je dichtbij de personages komt. Schröders schrijfstijl is dan ook perfect voor dit verhaal en sprankelt in het licht van de vlotheid.

De verhaallijn an sich is zoals je van een roman mag verwachten: pakkend, catchy en een tikkeltje voorspelbaar. Al wist de schrijfster een aantal plottwisten in het verhaal te verwerken die je zeker niet ziet aankomen. Ook het aspect dat de hoofdpersonage naar een retraite gaat en niet alles slikt voor zoete koek vond ik erg leuk. Al met al kan ik dan ook zeggen dat ik nog meer fan ben geworden van Schröder en de prachtige, pakkende verhalen die ze schrijft!

‘Gek van jou!’ is wederom een parel van de hand van Jette Schröder. Het verhaal is vlot, pakkend en staat garant voor uren leesplezier!

Heb jij ‘Gek van jou!’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!