Recensie: ‘Gratis geld voor iedereen’, Rutger Bregman (Dwarsligger)

Dwarsligger, mijn favoriete boekjes om te lezen in de trein. Inmiddels zijn er al honderden verschenen. Van romans tot literatuur en van Young Adult tot non-fictie. Tijd om weer eens een toffe dwarsligger op Boekhopper te bespreken. Dit keer ‘Gratis geld voor iedereen‘, van Rutger Bregman!

Van het basisinkomen tot een werkweek van vijftien uur, van een wereld zonder grenzen tot een wereld zonder armoede: het is tijd voor de terugkeer van de utopie.

Rutger Bregman (1988) is historicus. In 2012 publiceerde hij Met de kennis van toen; een jaar later volgde het veelgeprezen De geschiedenis van de vooruitgang (bekroond met de Liberales-prijs voor het beste boek van 2013).’

Rutger Bregman, historicus en journalist bij de Correspondent. Een medium waar mijn journalistieke hart altijd iets harder van gaat kloppen. Toch was zijn boek ‘Gratis geld voor iedereen’ ,dat in 2014 in de reguliere versie werd gedrukt, helemaal aan mij voorbijgegaan. Toen ik op de website van Dwarsligger zag dat het boek ook in deze vorm zou uitkomen was ik meteen enthousiast. Sowieso zijn de dwarsliggers mijn favoriete boekjes voor onderweg, maar de titel sprak mij aan (net zoals heel veel andere mensen, Bregman verkocht al een kwart miljoen boeken (2018) en zijn boek is vertaald in dertig talen). Ik was benieuwd naar de opvattingen van Bregman over hoe we in een werkweek van vijftien uur onszelf financieel toch goed kunnen onderhouden en hoe een wereld zonder grenzen tot een wereld zonder armoede leidt. En wat een prachtig boek heeft de schrijver neergezet, het geeft niet alleen zijn unieke kijk op de wereld, maar zet ook aan het denken om het eigen leven eens goed onder de loep te nemen.

‘De schrijver is voor mij een voorbeeld van een hedendaagse filosoof die de vinger op de zere plek durft te leggen’

Bregman gaat terug naar het utopisch denken van filosofen uit de vijftiende eeuw, waarbij vrij denken voorop staat. Zoals het idee om iedereen een basisinkomen te geven. De vraag in ‘Gratis geld voor iedereen’ is niet of we dit moeten doen, maar hoe we dit moeten doen en wat de resultaten zijn. Zo zou door dit in te voeren onder andere de ziektekosten omlaag gaan.

‘Gratis geld voor iedereen’ is met een vlotte pen geschreven, zoals we van Bregman gewend zijn, met oog voor humor. Het is deze schrijfstijl die het boek toegankelijk maakt en laat zien dat filosoferen alles behalve saai en lastig is. Misschien denk je: ‘ik ben totaal niet van het filosoferen’. Ga er met een open blik in en laat je verwonderen door de wereld die Bregman schetst en de manier van denken die hij hanteert. De schrijver is voor mij een voorbeeld van een hedendaagse filosoof die de vinger op de zere plek durft te leggen, heilige huisje durft om te werpen, maar tevens ook genoeg oplossingen aandraagt om de samenleving te verbeteren.

‘Gratis geld voor iedereen’ is wat mij betreft een boek dat iedereen zou moeten lezen. Het verrast door de kijk van Bregman op de wereld, sprankelt door zijn manier van schrijven, maar geeft vooral veel inzichten. En dat het dan nu ook nog eens als dwarsligger is verschenen, dat maakt het allemaal nog een stukje mooier!

Heb jij ‘Gratis geld voor iedereen’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!