Recensie: ‘Great Circle’, Maggie Shipstead

Je droom volgen om de wereld over te vliegen, maar door een crash landen op het ijs in Antarctica met niet genoeg brandstof om daar nog weg te komen. Het is het vreselijke lot van Marian Graves in ‘Great Circle‘ van Maggie Shipstead, een lot dat voor iemand anders een nieuw begin betekent.

From the night she is rescued as a baby out of the flames of a sinking ship; to the day she joins a pair of daredevil pilots looping and diving over the rugged forests of her childhood, to the thrill of flying Spitfires during the war, the life of Marian Graves has always been marked by a lust for freedom and danger. In 1950, she embarks on the great circle flight, circumnavigating the globe. It is Marian’s life dream and her final journey, before she disappears without a trace.

Half a century later, Hadley Baxter, a brilliant, troubled Hollywood starlet is irresistibly drawn to play Marian Graves, a role that will lead her to probe the deepest mysteries of the vanished pilot’s life.‘ (Uitgegeven door Penguin UK)

Boeken met een klein mysterieus randje, ze weten mij altijd meteen te pakken. Great Circle sprak mij dan ook meteen aan door het mysterieuze aspect, maar ook zeker door de twee sterke dames waar over wordt geschreven. Tijd om het verhaal in te duiken, want dit boek mag zeker niet ontbreken op je tbr-list!

In dit boek maken we kennis met Marian Graves, een stoere piloot die maar een wens heeft, van pool naar pool vliegen. Shipstead brengt deze passie vanaf het begin van het verhaal goed naar voren door je helemaal mee te nemen in de wereld van Marian. We lezen hoe ze opgroeit in Montana, haar huwelijk, de oorlogsjaren en uiteindelijk over haar reis rond de wereld. Hoewel we als lezer dicht bij haar in de buurt worden gebracht, blijft ze hier en daar nog een mysterie. We krijgen nog niet alles over haar te weten. Shipstead zet met Marian een stoere dame neer, iemand die staat voor haar principes en vol veerkracht de ‘door mannen gedomineerde’ vliegwereld in gaat. Iemand die zich niet uit het veld laat slaan door tegenslagen en op de laatste momenten van haar leven nog steeds blijft doorvechten. We leren haar echter pas echt goed kennen door de ogen van Hadley die het leven van Marian wil vertolken voor het grote publiek. Samen met het tweede hoofdpersoon nemen we een duik in het leven van de interessante vrouw en leren we haar door en door kennen. Shipstead zet twee vrouwen neer die je als lezer graag wilt volgen, door hun complexiteit en interessante levens. Marian leren we door en door kennen, Hadley blijft hier en daar een beetje ongrijpbaar. Hun levens samen leveren echter een verhaal op dat moeilijk weg te leggen is.

‘Een verhaal dat pakt door de complexe, interessante personages’

Dit komt ook zeker door Shipsteads geweldige schrijfstijl. Zo bevlogen en beeldend! Daarnaast laat deze schrijfster een sterk staaltje schrijverschap zien door niet alleen te wisselen in perspectief maar ook in vertelstijl. Het eerste hoofdstuk schrijft ze vanuit de ‘ik-vorm’, om vervolgens over te schakelen naar de alwetende persoon. Voor de lezer houdt ze het overzichtelijk door ieder hoofdstuk te beginnen met een datum, waardoor je weet wanneer je vanuit Marian’s perspectief leest en wanneer vanuit het perspectief van Hadley. Een prachtige manier van verhaalvertelling, die in het begin wel een tikkeltje traag op gang komt. De schrijfster neemt haar tijd om het verhaal goed te introduceren, maar vervalt in het begin hier en daar in enigszins onbelangrijke dagelijkse gebeurtenissen die de vaart uit het verhaal halen. Dit pakt ze gaandeweg het boek wel meer op, waardoor de snelheid er meer in terugkomt.

‘Great Circle’ is een ware traktatie voor iedere lezer die houdt van mysterie, goed geschreven mozaïek-vertellingen en complexe personages die een uitdaging zijn om te doorgronden. Een verhaal dat raakt, ontroert en aan het denken zet. Ik heb ervan genoten!