Recensie: ‘Happy & You Know It’, Laura Hankin

Fans van Sex and the City of The Nanny Diaries, laat alles vallen: er is een nieuw boek verschenen dat helemaal in je straatje past. Maak kennis met ‘Happy & You Know It‘ van Laura Hankin, een hilarisch, spannend en oh zo smeuïg geschreven must-read!

After her former band shot to superstardom without her, Claire reluctantly agrees to a gig as a playgroup musician for wealthy infants on New York’s Park Avenue. Claire is surprised to discover that she is smitten with her new employers, a welcoming clique of wellness addicts with impossibly shiny hair, who whirl from juice cleanse to overpriced miracle vitamins to spin class with limitless energy.

There is perfect hostess Whitney who is on the brink of social-media stardom and just needs to find a way to keep her flawless life from falling apart. Caustically funny, recent stay-at-home mom Amara who is struggling to embrace her new identity. And old money, veteran mom Gwen who never misses an opportunity to dole out parenting advice. But as Claire grows closer to the stylish women who pay her bills, she uncovers secrets and betrayals that no amount of activated charcoal can fix.
‘ (Uitgegeven door Penguin Random House)

Van de ene op de andere niet meer tot een up-and-coming band behoren (waarvan de liedjes gekmakend in ieder café worden gedraaid), maar je geld verdienen door liedjes te zingen voor baby’s. Het overkomt hoofdpersoon Claire in het nieuwe boek van Laura Hankin. Een heerlijk hilarisch boek wel te verstaan met hier een daar een twisty kant die zorgt voor de nodige spanning!

‘New Yorkers are good at turning a blind eye. They ignore the subway ranters, the men who walk with pythons twined around their shoulders, anyone who suggests meeting for dinner in Times Square. But on one sweltering August afternoon, when the whole city was trapped in a bubble of heat, a woman came running down Madison Avenue in a full-length fur coat, demanding to be noticed’ Heb je ooit zo’n ijzersterke binnenkomer gelezen? Na het lezen van deze opening voor ‘Happy & You Know It’ wist ik: dit wordt een verhaal om van te smullen. En ik kan je zeggen, dat is het ook echt! We maken kennis met de rebelse Claire. Als haar band besluit om haar eruit te zetten, en dat ook nog eens op het punt dat ze doorbreken, zit Claire in de put: geen geld, geen plan voor de rest van haar leven. Totdat ze een baan krijgt aangeboden als zangeres op een soort luxe peuterspeelzaal. Wat lijkt als een uitweg voor haar problemen levert haar nog meer gedoe op. Hankin zet met Claire een geweldig personage neer, iemand waar je vanaf het eerste moment meteen mee meeleeft. Je voelt met haar mee als ze ziet dat de band waar ze haar ziel en zaligheid in heeft gelegd doorbreekt op haar verdienste, haar wanhoop om verder te komen in het leven. Hankin brengt je dichtbij haar gevoelens en maakt je deelgenoot van haar binnenwereld. Hoewel het verhaal echt over Claire gaat, krijgen we ook een inkijkje in de levens van de andere dames. Zo beschrijft Hankin’s meermaals uit het perspectief van een van de dames van de peuterspeelzaal. Het principe ‘don’t judge a book by it’s cover’ wordt daarbij goed aangestipt. Hankin zet een verhaal neer vol plottwisten, dat je op het puntje van je stoel houdt.

‘Spannend, hilarisch en oh zo verslavend!’

Dit komt ook door haar geweldige gevoel voor humor, het is lang geleden dat ik een boek las waarbij de schrijfstijl zo on point is en doorspekt met humor, hier en daar op het vileine af. Hankin bekijkt niet alleen de situaties waar de hoofdpersonages in verzeild raken met het nodige gevoel voor humor, maar laat ze zichzelf ook geregeld op de hak nemen, wat een gevoel van vriendschap met de hoofdpersonages teweeg brengt. Wat mij echter aan de pagina’s gekluisterd hield was Hankin’s unieke verhaalinsteek. We zijn inmiddels gewend aan boeken waarin rijke moeders neer worden gezet als tirannen die niet omkijken naar hun kinderen, denk aan The Nanny Diaries. Hoewel de dames van de peuterspeelzaal de nodige karakteristieke trekken hebben waardoor je met een boog om ze heen zou lopen als je ze tegenkomt, de schrijfster laat in dit boek ook zien wat erachter zit. Hoe ze worstelen met het moederschap en niet zo zeker van zichzelf zijn als mag lijken. Dit zorgt voor niet alleen een luchtig en grappig verhaal, maar geeft het ook de nodige lading om het in balans te houden.

‘Happy & You Know It’ is een boek waarin alle ingrediënten zitten om het tot een succes te maken, en dat heeft Hankin ook gedaan. Het verhaal is een echt easy read door het geweldige gevoel voor humor van de schrijfster, maar bevat ook de nodige diepgang. De hoofdpersonage zijn heerlijk eigen en daardoor uniek en de verhaalvertelling precies zoals je hem wilt omdat je over iedereen iets meekrijgt. Een verhaal om door een ringetje te halen zo goed! Ik hoop dat we in de toekomst nog een spin-off of mogelijk vervolg gaan zien.