Recensie: ‘Heartsick’, Jessie Stephens

Schrijfster Jessie Stephens brengt ons dit voorjaar een adembenemend mooi verhaal, dat gebaseerd op echte gebeurtenissen. Maak kennis met ‘Heartsick‘ een verhaal dat een licht schijnt op het fenomeen ‘een gebroken hart’.

‘Claire is excited to bring her partner Maggie back home, but even as they build a new life together, she fears a distance is growing between them. Patrick is a lonely university student, until he meets Caitlin – but does she feel as connected as he does? Ana is happily married with three children. Then, one night, she falls in love with someone else.’ (Uitgebracht door PanMacmillan).

Drie verhalen in een boek: ik hou ervan als een schrijver ons een mozaiekvertelling brengt, waar je helemaal in kunt opgaan. Iets dat zeker opgaat voor ‘Heartsick’, want wat heeft Stephens een prachtig werk neergezet. Het is ontroerend, pakt vanaf de eerste pagina en houd je vast tot ver na het omslaan van de laatste pagina.

In ‘Heartsick’ maken we kennis met Claire, Patrick en Ana. Claire en Ana zitten allebei in een relatie waar ze niet geheel tevreden mee zijn. Patrick komt voor het eerst in aanraking met liefde en weet niet goed hoe hij hier in het begin mee moet omgaan. Hoe verschillend hun relaties ook zijn, de fases van het leven waar ze inzitten en de relaties die ze aangaan, allemaal krijgen ze te maken met iets waar je nooit op hoopt als je een relatie begint: een gebroken hart. We worden dichtbij de personages gebracht, doordat Stephens vanuit het vogelperspectief boven hen hangt en vanuit daar hun levens optekent. Een krachtige manier van verhaalvertelling, omdat je zo een compleet beeld krijgt van het verhaal. Een verhaal dat leest als fictie, maar in werkelijkheid meer hangt naar non-fictie/zelfhulp. Op het einde komt Stephens met haar eigen stem meer in dit verhaal en lees je meer over wat het betekent om een gebroken hart te hebben.

‘Ontroerend, pakkend en prachtig geschreven!’

Hoewel dit boek enigszins onder de categorie ‘zelfhulp’ valt, voelt het boek zeker niet zo. Stephens wordt op geen een punt belerend, geeft geen handvatten om om te gaan met een gebroken hart, maar laat vooral zien hoe de realiteit is als dit gebeurt. Ze vangt dit met haar prachtige gedetailleerde schrijfstijl, waarin ze zelfs de allerkleinste dagelijks bezigheden kan omtoveren tot fascinerende onderdelen van het verhaal. Iets dat haar schrijfstijl typeert, want niet alleen de details zijn zichtbaar in de omschrijvingen van de omgeving en handelingen van de personages, maar ook in hun gedachtes. Stephens presenteert ons een verhaal waarin dit allemaal aan bod komt. Hoewel dit goed werkt, haalt het hier en daar wel wat spanning uit het verhaal waardoor het hier en daar soms ietwat inzakt. Desalniettemin is dit gelukkig maar in een klein gedeelte van het verhaal en vlieg je voor de rest door het boek heen.

‘Heartsick’ schijnt een mooi licht op het fenomeen waar we allemaal wel mee bekend zijn, slaat een brug van kennis en herkenning en zal voor iedere lezer een raakvlak hebben. Een verhaal om te koesteren en er nog eens bij te pakken op de momenten dat je het nodig hebt!