Recensie: ‘Heartstream’, Tom Pollock

Tom Pollock zullen velen kennen door zijn geweldige debuutboek ‘White Rabbit, Red Wolf. Een tijdje geleden bracht hij ons het net zo pakkende boek ‘Heartstream‘, bij Walker Books. Een psychologische YA-thriller die niet alleen een rilling over je rug zal laten lopen, maar ook ontroert. Pollock laat wederom zien dat hij de meest spannende verhalen naar papier kan brengen met onderliggende boodschappen die raken. Een exemplaar van dit boek wordt weggegeven tijdens de 8 days of giveaway op het instagram account van Boekhopper @boekhopper.

Cat is in love. Always the sensible one, she can’t believe that she’s actually dating, not to mention dating a star. But the fandom can’t know. They would eat her alive. And first at the buffet would definitely be her best friend, Evie. Amy uses Heartstream, a social media app that allows others to feel your emotions. She broadcasted every moment of her mother’s degenerative illness, and her grief following her death. It’s the realest, rawest reality TV imaginable. But on the day of Amy’s mother’s funeral, Amy finds a strange woman in her kitchen. She’s rigged herself and the house with explosives – and she’s been waiting to talk to Amy for a long time. Who is she? A crazed fan? What does she want? Amy and Cat are about to discover how far true obsession can go.

Spanning op en top, dat is het eerste wat mij te binnen schiet als ik denk aan ‘Heartstream’, want jeetje wat een intens spannend boek is dit. Pollock heeft een verhaal geschreven dat door merg en been gaat, zowel door het thriller aspect, als door de manier waarop er wordt geschreven over mentale gezondheid. De schrijver verrast met zijn verhaalinsteek, zet een overtuigend verhaal neer dat pakt vanaf de eerste pagina.

In ‘Heartstream’ volgen we twee hoofdpersonen Amy en Cat, die Pollock beide de ruimte geeft om hun verhaal te vertellen, door het verhaal vanuit twee perspectieven in te steken. Amy is een echte influencer, iemand die wordt gevolgd door veel mensen op Heartstream, een app waar je je gevoelens kunt posten door de ‘plakkertjes’ op haar hoofd waardoor iedereen haar gevoelens kan volgen. Cat is een echte fangirl van de die-hard fanclub van The Everlasting. Haar vriendin Evie is compleet geobsedeerd, op het enge af, zoals zo veel van de leden van de fanclub. Wat het voor Cat nog moeilijker maakt om haar te vertellen dat ze in het geheim date met een van de leden van de band. De verhalen van beide dames komen samen in een uber spannende climax waarin plot twist naar plot twist elkaar opvolgen, die je werkelijk de rillingen zullen geven.

‘Spanning op en top!’

Pollock brengt ons een verhaal waarin hij een onderdeel van de huidige maatschappij uitvergroot: social media. En dan vooral de donkere kanten ervan. Hij steekt ‘Heartstream’ in met een ijzersterk hoofdstuk waarin meteen duidelijk wordt hoe heftig de online wereld in het boek is. Amy staat op de begrafenis van haar moeder worstelt met haar gevoelens, ze voelt niet veel of niet genoeg voor haar fans die de begrafenis online met haar meebeleven. Er wordt aan alle kanten aan Amy getrokken, die haarzelf kranig overeind houdt. Het volgende hoofdstuk duiken we in een concert dat Cat meemaakt met haar beste vriendin, waarin meteen de waanzin van de fanclub goed zichtbaar wordt. De dames deinzen nergens voor terug, vaak op het enge af. Waarmee Pollock meteen de spannende toon zet voor de rest van het verhaal. En dat zijn nog maar de eerste twee hoofdstukken! Dit boek is echt een achtbaan, vol spannende plot twisten en gebeurtenissen. Maar het geeft vooral een doeltreffend inkijkje in de donkere wereld van social media. Pollock legt met verve vast hoe dit invloed kan hebben op iemands mentale gezondheid, hoe sommige er helemaal door worden opgeslokt.

Hoewel hij dit erg groot uitvergroot en er een groot fantasie-aspect aan toevoegt, voelt het verhaal realistisch. Dit is vooral toe te schrijven aan Pollock’s verslavende schrijfstijl. Want deze schrijver weet als geen ander hoe hij een spannend verhaal naar het papier moet brengen. Zijn schrijfstijl is heerlijk vlot, maar ook beeldend op de momenten dat de spanning begint op te lopen. Dit zorgt ervoor dat de lezer haast in het verhaal wordt geplaatst.

‘Hearstream’ is een pakkend, spannend en krachtig verhaal, dat na het omslaan van de eerste pagina gegarandeerd niet meer weggelegd kan worden. Dit verhaal wil je als YA thriller liefhebber gelezen hebben!