Recensie: ‘Heldinnen’ kwartet

Je hebt van die spellen die je vroeger uren achter elkaar kon spelen, voor mij is dat bij uitstek het spel Kwartet. Proberen om vier kaartjes bij elkaar te krijgen om uiteindelijk met zoveel mogelijk kwartetten de eindigen. Laurence King (in Nederland vertegenwoordigd door BIS Publishers) bracht een kwartetspel uit, met een feministisch tintje, genaamd ‘Heldinnen’.

‘Wat hebben Serena Williams en Laura Kenny of Frida Kahlo en Billie Holiday met elkaar gemeen? Van film, sport en activisme tot kunst, wetenschap en mode, deze 44 inspirerende vrouwen vechten voor datgene waar ze in geloven. Ze zijn een geweldig voorbeeld en een grote inspiratie voor jonge meiden over de hele wereld. Wie weet het meest over deze geweldige vrouwen?’

Let the games begin! Ik hou van een gezellige spelletjesavond, en daar mag voor mij zeker een spelletje kwartet niet bij ontbreken. In het nieuwe spel van uitgeverij Laurence King met illustraties van Isabel Thomas verzamel je heldinnen. Van Malala Yousafzai en Rosa Parks tot J.K. Rowling en Jane Austin. Allemaal verdeeld over hun eigen categorie. Bij het openen van het speldoosje stuit je eerst op een boekje met uitleg. Zoals we gewend zijn van deze uitgeverij worden eerst alle personages geïntroduceerd met korte, vlotte teksten. ‘De ontwerpster achter Chanel Coco maakte in de jaren twintig naam met haar eenvoudige stijlvolle vrouwenkleding, zoals de eerste ‘Little Black Dress’. Toen ze zeventig was ontwierp ze het Chanelpakje, een look die nooit uit de mode raakt’. Door de korte omschrijvingen leer je heldinnen nog beter kennen en ontdek je dingen die je voorheen nog niet over ze wist.

’Het ‘Heldinnen’ kwartet staat garant voor meerdere uren speelplezier!’

Wie vervolgens verder kijkt komt 44 kaartjes tegen met daarop de illustraties van Isabel Thomas. Hoewel ik echt fan ben van deze illustrator, vind ik niet alle illustraties in dit spel even geslaagd. Bij sommige personages zag ik niet meteen gelijkenissen. Bij het overgrote deel echter wel en die heeft Thomas wederom prachtig geïllustreerd. Het principe van kwartet zal bij iedereen wel bekend zijn, je verzameld vier kaarten van dezelfde categorie en probeert dat zoveel mogelijk te doen. Iets wat ook erg leuk is om te doen met dit spel. Al zit er wel een extra uitdaging in. Doordat er op de kaartjes niet staat welke heldinnen je nog moet verzamelen om een kwartet te leggen moet je van te voren de heldinnen goed in je opnemen om goed te kunnen spelen. Een kleine regel onderaan de speelkaarten met de andere namen, is vooral de eerste keren, geen overbodige luxe.

Desalniettemin kan ik zeggen dat ik zeker heb genoten van dit spel. Als je de heldinnen een beetje kent dan staat dit spel garant voor meerdere uren speelplezier. Daarnaast vind ik het ook erg leuk dat dit spel een feministisch randje heeft en je ook echt meer te weten komt over de 44 vrouwen die veel betekenen of hebben betekend voor deze wereld.

Heb jij het ‘Heldinnen’ kwartet ook gespeeld, laat weten bij de reacties wat jij van dit spel vindt!