Recensie: ‘Hemelse modder’, Gaby Rasters

We kennen haar allemaal als de auteur achter de geweldige boeken ‘Follow’, ‘Like’ en ‘Share’. Schrijfster Gaby Rasters brengt ons nu het kerstige ‘Hemelse modder‘. Weet het net zo te overtuigen als haar eerdere werk?

De zussen Iselle en Dagmar zijn altijd close geweest. Dat ze op jonge leeftijd hun ouders verloren en op elkaar aangewezen waren, heeft hun band versterkt. Maar door de jaren heen zijn de zussen wel erg veranderd. Waar Iselle een sportschool runt en het gemis van haar ouders wegstopt in veel sporten en gezond eten, vindt Dagmar juist troost in wijn en lekkers.

Toch is er één ongezonde voorliefde die de zussen bindt: de hemelse modder die hun vader vroeger maakte. Helaas was het recept strikt geheim en hebben de zussen de vertrouwde smaak nooit helemaal kunnen nabootsen – zelfs al proberen ze het elke Kerstmis. Als hun contrasterende levensstijlen op een dag hard botsen, dreigt voor het eerst hun gezamenlijke kerst in het water te vallen. Maar in het jaar dat volgt kan veel gebeuren. Brengt het recept van hun vaders hemelse modder hen weer bij elkaar voor het jaar uit is? En wie zit er tegen die tijd nog meer aan tafel?

Kerst, voor mij kan het niet vroeg genoeg beginnen (letterlijk in juni staan de eerste kerstfilms bij mij al op!) Ik stond dan ook nog net niet te stuiteren van enthousiasme toen ik las dat Gaby Rasters een kerstig verhaal zou uitbrengen ‘Hemelse modder’. Haar vorige verhalen vond ik geweldig, de verwachtingen voor dit boek waren dan ook hoog. Hoewel het boek veel feestelijke, kerstige momenten heeft, was het helaas niet helemaal het boek voor mij.

In ‘Hemelse modder’ maken we kennis met Iselle en Dagmar, twee zussen die lief en leed met elkaar delen. Iselle is een stoere sportschoolhouder die haar leven in het teken zet van sporten en gezond eten. Dagmar leeft meer met de dag en geniet van ongezond eten. Hoewel de zussen complete tegenpolen zijn, bindt de voorliefde voor de hemelse modder van hun vader ze. Rasters zet met Iselle en Dagmar twee interessante, krachtige tegenpolen neer door niet alleen hun karakters goed bloot te leggen, maar ook de schrijfstijl erop aan te passen. Zo lezen we het verhaal van Iselle vooral door dialogen en Dagmar’s verhaal in dagboek/brief stijl. Dat laatste werkt perfect. Als lezer word je dichtbij Dagmar’s gevoelens gebracht en ontwikkel je gaandeweg het verhaal een band met haar. Iselle blijft helaas meer op de oppervlakte en daardoor een ongrijpbaar personage. De band die met Dagmar vanaf de eerste pagina ontstaat, is met Iselle als lezer lastig op te bouwen.

‘Het verhaal staat bol van de feelgood kerstmomenten’

Rasters beschikt over een vlotte schrijfstijl en weet je met een ijzersterk proloog meteen het verhaal in te trekken. In het proloog laat ze zien wat voor een schrijftalent ze is, binnen een paar pagina’s weet ze de tranen in je ogen te brengen, want wauw wat een doeltreffend begin! De schrijfster heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van veel dialogen, waardoor het verhaal ook na het proloog vlot blijft lezen, echter zorgt deze insteek er wel voor dat het fenomeen ‘show, don’t tell’, wat naar de achtergrond verdwijnt en de vaart in het verhaal ervoor zorgt dat de spanningsbogen kort blijven. Desalniettemin levert dit verhaal op en top feelgood! Het verhaal staat bol van de kerstmomenten, de filmische scenes die hinten naar Bridget Jones Diaries brengen veel humor mee en de kleurrijke bijpersonages maken het feelgood gevoel compleet.

Helaas was dit verhaal niet helemaal wat ik ervan verwacht had, maar voor de kerstliefhebbers is het zeker een luchtig feelgood verhaal om te lezen tijdens de feestelijke dagen. Ik ben benieuwd wat jullie van het verhaal vinden, laat het weten bij de reacties!