Recensie: ‘Het begin van de rest van je leven’, Cathy Kelly

Cathy Kelly, toch wel één van mijn favoriete feelgood schrijfsters. Haar boeken zijn altijd zo lekker ‘menselijk’ met personages die zo hun gebreken hebben. Een tijdje terug kwam ‘Het begin van de rest van je leven‘ uit, een boek over drie vrouwen die op dezelfde dag jarig zijn en voor een flink aantal problemen komen te staan. Is het net zo’n goed boek als de voorgaande van Kelly?

‘Drie vrouwen vieren hun verjaardag op dezelfde dag, en dit jaar zijn het extra bijzondere dagen: ze worden dertig, veertig en vijftig. Maar de gebeurtenissen op de feestelijke dag luiden voor alle drie de vrouwen een wel heel bijzonder jaar in…

Ginger brengt haar dertigste verjaardag niet door zoals ze van tevoren zo nauwkeurig had gepland. Als dit de eerste dag van haar nieuwe en vernieuwde leven moet zijn, waarom heeft ze dan het akelige idee dat ze afstevent op een totale ramp?

Sam is eindelijk zwanger na jaren van proberen. Wanneer haar vruchtwater breekt op de ochtend van haar veertigste verjaardag, raakt ze in paniek: vergeet die bevalling, hoe wordt ze in godsnaam een goede moeder?

Callie viert haar vijftigste verjaardag door een groot feest te organiseren bij haar thuis in Dublin. Halverwege het feest staat er iemand voor de deur die haar perfecte leven binnen stapt en het volkomen op zijn kop zet.’

Vlot geschreven met oog voor detail, personages die zichzelf gaandeweg het verhaal ontwikkelen en unieke verhaallijnen. Een omschrijving die eigenlijk voor ieder boek van Cathy Kelly opgaat, ‘Het begin van de rest van je leven’ doet daar zeker niet voor onder. Wat heeft Kelly weer een pareltje afgeleverd. Iets minder feelgood dan haar vorige boeken, maar daardoor zeker nog meer een pageturner (ja, erg cliché, maar soms gaat een cliché compleet op voor een boek haha)

‘Cathy Kelly heeft wederom een uniek verhaal afgeleverd’

In ‘Het begin van de rest van je leven’ maken we kennis met Ginger, die haar dertigste verjaardag viert. Een verjaardag die niet helemaal loopt zoals ze zou verwachten. Sam, die na jaren van problemen zwanger is en waarbij op de ochtend van haar veertigste verjaardag de vliezen breken. En Callie, die op haar vijftigste verjaardag wordt bezocht door de politie die haar man verdenken van fraude. Niet bepaalt de verjaardagen die de dames voor ogen hadden. De schrijfsters verweeft de verhalen van de drie losjes met elkaar, maar voor het overgrote deel blijven het losstaande verhalen. Hoewel ik het normaalgesproken fijn vind als schrijvers hun hoofdpersonages samenbrengen, werkt deze manier van schrijven voor dit verhaal. Kelly heeft haar personages een geheel eigen stem gegeven waardoor je echt met ze mee kunt leven en het meer een drieluik wordt van een uniek inkijkje in het leven van vrouwen in verschillende levensfases.

Het is ook deze manier van schrijven die het verhaal uniek maakt. Kelly schotelt je geen dertien in een dozijn verhaal voor, maar weet te verrassen met haar schrijfstijl en verhaalvertelling. Hierdoor laat ze zien dat ze niet alleen suikerzoete feelgood verhalen kan schrijven, maar ook een meer kwetsbare kant in haar personages durft aan te boren waardoor je nog dichter bij ze komt als lezer.

Het mag duidelijk zijn, ‘Het begin van de rest van je leven’ is wat mij betreft weer een pareltje van Kelly’s hand. Verfijnd in de manier van schrijven, met prachtige personages en een uniek verhaal wat maar moeilijk is weg te leggen.

Heb jij ‘Het begin van de rest van je leven’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!