Recensie: ‘Het Cupcake Café’, Jenny Colgan

The Queen of Chicklit is terug en dit keer brengt ze ons een mierzoet feelgood verhaal waar je alleen maar van kunt genieten. In ‘Het Cupcake Café’ maken we kennis met Issy die haar grote droom achterna gaat: een café openen waar ze al haar geweldige bakcreaties kan verkopen.

Issy Randall kan bakken. Nee, meer dan dat – Issy kan verbluffend luchtige, hemelse taarten maken waar het water je van in de mond loopt. Haar talent heeft ze van haar grootvader, in wiens bakkerij ze is opgegroeid.

Wanneer ze haar (oersaaie) baan kwijtraakt, besluit ze dat het tijd is voor de Grote Stap. Gewapend met recepten van haar grootvader, de hulp van haar beste vrienden en van de lokale bankmanager die zijn nek voor haar uitsteekt, opent ze Het Cupcake Café. Maar Issy heeft absoluut geen idee waar ze aan begonnen is. Al haar moed – en veel cake – is ervoor nodig om een ramp te voorkomen…’ (Uitgegeven door L.S. Amsterdam, vertaal door Anna Visser).

Jenny Colgan, het zal inmiddels bekend zijn, maar als er één schrijfster is waar ik een middag voor vrij plan om haar boek te lezen dan is het Colgan wel. Colgan weet ons altijd te verrassen met boeken die heerlijk huiselijk voelen, alsof je zelf onderdeel bent van de gemeenschap in het dorp waar het hoofdpersonage woont. ‘Het Cupcake Café’ heb ik jaren geleden een keer in het Engels gelezen en het is sindsdien een van mijn favoriete verhalen van Colgan. De Nederlandse versie is een paar weken geleden uitgekomen en bracht mij weer helemaal terug naar de wereld van Issy en haar vrienden. ‘Het Cupcake Café’ is een boek waar feelgood liefhebbers van gaan smullen, dat overloopt van de liefde en uiteraard van cupcakes, heel veel cupcakes!

In ‘Het Cupcake Café’ maken we kennis met Issy, een zorgeloze jonge vrouw die er altijd al van heeft gedroomd om een eigen café/bakkerij te openen. Wanneer ze boventalig is bij haar oude baan besluit ze om de stap te wagen. Gewapend met de recepten van haar opa opent ze haar eigen cupcake café, alleen lijkt dat makkelijker dan het is. Issy krijgt te maken met budgetten, moet inkopen doen, zorgen dat ze genoeg verdient. Gelukkig krijgt ze de nodige hulp van haar vrienden. Colgan brengt ons een interessant personage om te volgen: heerlijk menselijk, met vlagen chaotisch, maar vooral iemand met het hart op de juiste plek. We worden dicht bij haar in de buurt gebracht en zien hoe het met haar gaat, hoe haar twijfelingen haar soms tegenhouden en hoe ze deze ook weet te overkomen. De schrijfster brengt ons een personage zoals we van haar gewend zijn: sterk doch kwetsbaar en een echte doorzetter.

‘Een boek om van te smullen!’

Colgan begint ieder hoofdstuk met een recept, waardoor je meteen in de zoete setting van dit boek komt. (Het is ook zeker een aanrader om een van de recepten te maken!) Dat de schrijfster haar leespubliek dan ook door en door kent mag duidelijk zijn. Iets dat ze ook terugbrengt in haar verhaalvertelling en schrijfstijl. Colgan voelt de lezer feilloos aan, weet wanneer ze moet versnellen of juist vertragen om de spanning erin te houden, gebruikt haar heerlijke Britse humor om je meermaals een glimlach op je gezicht te brengen en laat je ook in dit boek fijn meezwijmelen.

‘Het Cupcake Café’ wist mij jaren geleden al te overtuigen en is nog steeds een geweldig boek om mee op de bank te duiken en een middag jezelf helemaal ter verliezen in de wereld die Colgan heeft gecreëerd. Het verhaal pakt vanaf de eerste pagina, de personages zijn mateloos interessant om te volgen en de schrijfstijl van Colgan is wederom fijn om je helemaal mee te nemen in het verhaal.