Recensie: ‘Het huis aan het strand’, Jenny Hale

Een bijzondere erfenis, een eindeloze zomer en een nooit verstuurde liefdesbrief. Het vormt de basis voor het nieuwe verhaal van Jenny Hale ‘Het huis aan het strand‘, waarmee ze debuteert op de Nederlandse markt. Brengt ze ons het feelgoodverhaal waar we op hopen? Laten we snel de recensie induiken!

‘Het huis aan het strand van bestsellerauteur Jenny Hale gaat over een bijzondere erfenis, een eindeloze zomer en een nooit verstuurde liefdesbrief. Wanneer Melanie Simpson geld erft van haar grootmoeder, blijkt er een voorwaarde verbonden aan de erfenis. Ze moet het geld besteden aan de aankoop en het herstel van een vervallen huis in Rosemary Bay, de plek waar Melanie en haar oma altijd de zomers doorbrachten. Plaatselijk aannemer Josh is de perfecte persoon om haar te helpen, maar hij heeft weinig zin en tijd. Zodra Melanie ontdekt hoeveel werk er te doen is, begint ze spijt te krijgen van haar beslissing. Maar in het huis ligt een stapel brieven met een geheim dat alles op zijn kop zal zetten…’ (Uitgegeven door L.S.Amsterdam, vertaald door Gerda Wolfswinkel).

De naam Jenny Hale, je zult hem vast wel eens voor hebben horen of zien komen in het buitenland. De schrijfster brengt al jaren heerlijke feelgoodboeken uit, waarvan er een nu ook te lezen is in het Nederlands. En dat is zeker niet de minste, maak kennis met een boek dat je compleet in de zomerse sferen brengt, waarbij meezwijmelen een understatement is en waar je alleen maar in door wilt blijven lezen!

In ‘Het huis aan het strand’ volgen we Melanie. Haar hele leven heeft ze al een goede band met haar oma. Wanneer het met haar oma slecht gaat besluit ze dan ook haar baan op te geven om voor haar te gaan zorgen. Helaas hebben ze niet heel veel tijd om nog samen door te brengen en komt haar oma ter overlijden. Een grote, verdrietige gebeurtenis in het leven van Melanie die niet weet hoe ze met het verlies om moet gaan. Ze besluit het vakantiehuis aan het strand te kopen waar haar oma altijd vol liefde over sprak. Op de foto’s ziet het er geweldig uit, hier en daar nog wel wat werk, maar veel zal het niet zijn. Althans dat is wat Melanie dacht. Als ze aankomt blijkt het huis meer opknapwerk nodig te hebben dan ze in eerste instantie dacht. Ze vraagt de plaatselijke aannemer Josh om haar te helpen, alleen heeft die daar helemaal geen zin in. Met wat hulp van haar vrienden krijgt ze hem toch zover, en daarbij ontstaat niet alleen een werkrelatie. Hale brengt ons een fijn personage om te volgen, iemand met haar hart op de tong die niet bang is om haar gevoelens te laten zien. Maar ook een personage dat een moeilijke tijd doormaakt waardoor je al snel een band met haar vormt. Hale brengt ons dicht in de buurt bij Melanie door het verhaal vanuit het hij/zij-perspectief te schrijven, waardoor je echt langs Melanie in het verhaal staat. Je voelt haar verdriet om haar oma, de frustratie door hoe moeilijk Josh in het begin doet, maar ook haar nieuwsgierigheid als ze de brieven in het huis vindt. Wat een mooie band tussen personage en lezer schept.

‘Een feelgoodverhaal met mooie verdiepende lagen!’

Hale beschikt over een heerlijke vlotte schrijfstijl, waarmee ze je echt het verhaal intrekt. Een verhaal dat ogenschijnlijk spannend is, maar in werkelijkheid meer draait om de opbloeiende liefde. De brieven zijn een onderdeel van het verhaal, maar vormen niet de hoofdmodus. Dit verhaal straalt dan ook vooral door de liefde die beetje bij beetje meer naar voren komt, maakt dat je meezwijmelt en hoopt dat twee koppige hoofdpersonages elkaar snel vinden. Hale brengt ons daarnaast een verhaal waaraan alles klopt. We krijgen een pakkende verhaallijn voorgeschoteld die maakt dat je benieuwd bent naar het volgende hoofdstuk. De heerlijke feelgood setting zorgt ervoor dat je dat bekende feelgood gevoel krijgt, wat zich het beste laat omschrijven als een gevoel van warmte. Daarnaast legt dit verhaal ook een aantal onderwerpen bloot die we de laatste tijd vaker in boeken voorbij zien komen, zoals ‘rouwen’. Hale laat zien dat dit proces voor niemand hetzelfde is, dat je de tijd moet nemen en dat het oke is om iemand te missen. Dit geeft een mooie verdiepende laag aan dit feelgood verhaal.

‘Het huis aan het strand’ is een pakkend en vlot geschreven verhaal waarin liefde centraal staat. Een verhaal dat je laat meezwijmelen en helemaal in de lente/zomerstemming brengt!