Recensie: Het huis De Medici, Matteo Strukul

Na een geweldige start van De Medici serie, is het deze zomer tijd voor deel twee. Maak je klaar voor Florence uit 1469 waar we wederom een duik nemen in het stormachtige leven van De Medici

‘Florence, 1469. De voorbereidingen voor het huwelijk tussen Lorenzo de’ Medici en Clarice Orsini zijn in volle gang. Dit huwelijk is niet makkelijk voor Lorenzo, want zijn hart behoort eigenlijk toe aan Lucrezia Donati, een buitengewoon mooie en charmante vrouw. Toch gehoorzaamt hij aan de wil van zijn moeder en trouwt met de dochter van een invloedrijke Romeinse familie om de banden tussen hen en de Medici te versterken.

Lorenzo wordt verscheurd door de liefde en overspoeld door alle financiële en politieke beslommeringen die bij het stadsbestuur komen kijken. Hierdoor verliest hij zijn tegenstanders, die erop uit zijn om de leiding over Florence over te nemen, uit het oog. Dit geeft Girolamo Riario, een neef van paus Sixtus IV, vrij baan om samen met twee aartsvijanden van de Medici en de aartsbisschop van Pisa een complot te smeden met een verschrikkelijke uitkomst: voor de ogen van Lorenzo wordt zijn broer Giuliano op gruwelijke wijze vermoord. Dit luidt een periode in van geweld en wraak, die nog lang zal duren…’

Na het lezen van het eerste deel van de serie was ik meteen razend enthousiast, is kon dan ook niet wachten totdat deel twee op de mat zou vallen. Was het alles wat ik ervan had verwacht? Matteo Strukul heeft zeker weer een geweldig boek geschreven. Het is spannend, bevat weer de nodige historische aspecten waardoor je je echt in Florence waant en heeft dit keer ook een vleugje verboden liefde. Strukul’s schrijfstijl is daarnaast tot in de puntjes verfijnd. Hij heeft het boek opgedeeld in korte, vlotte hoofdstukken waardoor het fenomeen ‘Oké, ik lees er nog eentje!’ goed in de hand wordt gewerkt.

Strukul weet de spanning weer goed op te bouwen

Strukul weet de spanning in ‘Het huis De Medici’ ook weer goed op te bouwen door het verhaal uit meerdere perspectieven te schrijven. Zo lezen we niet alleen het verhaal van Lorenzo maar ook van zijn vijanden. De schrijver weet als geen ander hoe hij de gespannen sfeer van een oorlog naar papier moet vertalen en zo zijn lezers aan de pagina’s gekluisterd houdt.

Het huis De Medici‘ is een waardige opvolger van ‘De Medici’. Ik kan niet wachten totdat deel drie ‘Dochter van De Medici‘ volgende maand verschijnt!

Heb jij ‘Het huis De Medici’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!