Recensie: ‘Het zonnetje in huis’, Jill Mansell

Zeg je Jill Mansell, dan zullen velen al snel zeggen: the queen van feelgood! Met tientallen boeken op haar naam heeft ze een staat van verdienste waar je u tegen zegt en dit voorjaar verrast de schrijfster ons met een nieuw verhaal dat feelgood met een hoofdletter F is. Maak kennis met deze prachtige editie van ‘Het zonnetje in huis’.

‘Wie had kunnen denken dat de excentrieke Edgar Allsopp de oplossing zou hebben voor Lou’s problemen? Hij biedt haar een baan en een dak boven haar hoofd in het dorp Foxwell in de Cotswolds. Een heerlijke plek, waar toevallig ook nog Remy woont, de nogal aantrekkelijke oudere broer van Lou’s vriend Sammy. Niet dat Remy haar ziet staan, maar toch… De immer knorrige Edgar heeft echter wel een voorwaarde, waar Lou over moet zwijgen. Kan Lou zich aan die belofte houden?’ (Uitgegeven door L.S. Amsterdam, vertaald door Marja Borg).

De boeken van Jill Mansell, ik houd ervan! Ze zijn altijd zo heerlijk liefdevol, vol pakkende personages en fijn huiselijk, alsof je zelf door de dorpen loopt waar het zich afspeelt. Dit voorjaar brengt uitgeverij L.S. Amsterdam ons een wel hele mooie editie van haar nieuwe boek ‘Het zonnetje in huis’. Met prachtig bloemen aan de zijkant van het boek. Een schitterend exemplaar voor iedere fan van Mansell!

In ‘Het zonnetje in huis’ maken we kennis met Lou. Nadat ze is ontsnapt uit een nogal gevaarlijk huwelijk, verliest ze haar baan en ook haar huis. Tijd voor broodnodige verandering! Wanneer ze de nogal chagrijnige Edgar tegen het lijft loopt (letterlijk) lijkt hij haar de oplossing te bieden die ze nodig heeft. Hij bezit een groot landgoed, maar door zijn leeftijd en conditie heeft hij iemand nodig die bij hem komt wonen en voor hem en het landgoed kan zorgen. Lou neemt de kans met beide handen aan en dat levert haar meer op dan alleen een baan en een dak boven haar hoofd. Mansell zet met Lou een hoofdpersoon neer zoals we ze vaker hebben gezien: hartelijk, liefdevol maar ook met de nodige pit. Vooral dat laatste zien we goed terugkomen in Lou, want jeetje wat is deze vrouw krachtig. Ze staat haar mannetje, weet de chagrijnige Edgar uit zijn schulp te trekken en hem een nieuwe, meer vrolijke kijk op de wereld te bieden. Dit terwijl ze ook haar eigen horizon verbreedt, leert hoe ze haar eigen dromen en doelen moet nastreven. Mansell maakt ons daar weer mooi deelgenoot van door je als een vriendin van Lou in het verhaal te plaatsen. Dit doet ze vanuit het hij/zij perspectief waardoor je echt over de schouder van Lou meekijkt in het verhaal en haar een prachtige emotionele ontwikkeling ziet doormaken.

‘Een verhaal zoals we hem altijd van Mansell willen zien!’

Mansell’s schrijfstijl is zoals we van haar gewend zijn weer heerlijk vlot, met veel oog voor humor. Meermaals zat ik te gniffelen op de bank door de heerlijke grappige momenten die voorbijkomen. Momenten die uit het leven zijn gegrepen en hier en daar wat worden vergroot om de humor er nog meer in te laten spreken. Mansell is een queen in deze manier van verhaalvertelling, die realistisch voelt. Daarnaast stipt ze in dit boek ook weer meerdere emotionele onderwerpen aan die het verhaal een meer verdiepende laag geven. Zo zien we de weerslag van het huwelijk op Lou, hoe ze daar mee worstelt in haar dagelijkse leven. Mansell brengt dit mooi in beeld, geeft de gevoelens woorden maar laat ook zien dat iedereen op zijn eigen manier met situaties omgaat en dat dat helemaal oke is. Uiteraard staat dit verhaal daarnaast ook bol van de liefde zoals we van deze schrijfster gewend zijn. Zowel in het leven van Lou zien we daar mooie stappen in, als in het leven van Edgar. Dit geeft het verhaal dat heerlijke meezwijmelgevoel mee waar de boeken van Mansell ook om bekend staan.

‘Het zonnetje in huis’ is zoals de titel het zegt, een waar zonnetje in huis. Het is een geweldig boek van de hand van Mansell, prikkelend en pakkend geschreven en vol met kleurrijke personages die een mooie groei doormaken. De verhaallijn houd je geboeid tot het einde en zal je meermaals raken door de mooie emotionele lading. Een boek zoals we hem altijd van Mansell willen zien.