Recensie: ‘Highly Suspicious and Unfairly Cute’, Talia Hibbert

Wanneer ex-beste vrienden Bradley en Celine samen moeten werken om een prijs te winnen, krijgen ze de kans om hun vriendschap weer leven in te blazen. Maar of ze dat ook gaat lukken? Talia Hibbert brengt ons het ultieme YA feelgoodboek voor dit voorjaar met ‘Highly Suspicious and Unfairly Cute‘.

Bradley Graeme is pretty much perfect. He’s a star football player, manages his OCD well (enough), and comes out on top in all his classes… except the ones he shares with his ex-best friend, Celine. Celine Bangura is conspiracy-theory-obsessed. Social media followers eat up her takes on everything from UFOs to holiday overconsumption—yet, she’s still not cool enough for the popular kids’ table. Which is why Brad abandoned her for the in-crowd years ago. (At least, that’s how Celine sees it.)

These days, there’s nothing between them other than petty insults and academic rivalry. So when Celine signs up for a survival course in the woods, she’s surprised to find Brad right beside her. Forced to work as a team for the chance to win a grand prize, these two teens must trudge through not just mud and dirt but their messy past. And as this adventure brings them closer together, they begin to remember the good bits of their history. But has too much time passed … or just enough to spark a whole new kind of relationship?’ (Uitgebracht door Penguin Random House).

Talia Hibbert, het ene naar het andere boek dat ze schrijft wordt massaal omarmt door de YA-wereld. We houden van haar humorvolle manier van schrijven, de realistische personages die ze ons brengt waarin we onszelf kunnen herkennen en de catchy verhaallijnen die van het papier spatten. Een omschrijving die ook weer helemaal opgaat voor haar nieuwe boek ‘Highly Suspicious and Unfairly Cute’!

In ‘Highly Suspicious and Unfairly Cute’ maken we kennis met de vriendelijke, altijd goedgezinde Bradley. De jonge voetbalheld heeft het allemaal: een leuk uiterlijk, een grote vriendengroep om hem heen en de populariteit waar iedere middelbare scholier alleen maar van kan dromen. Zijn ex-beste vriendin Celine heeft het wat minder getroffen. Nadat de twee hun vriendschap beëindigde ging haar mood van gezellig naar ietwat chagrijnig, tegendraads en wantrouwend naar de wereld. Wanneer de twee weer bij elkaar worden gebracht tijdens een wedstrijd, komt beetje bij beetje hun vriendschap terug. Hibbert brengt ons twee personages zoals we ze van haar gewend zijn: heerlijk uitgesproken, realistisch en herkenbaar. Ze zijn open over hun problemen, zo praat Bradley eerlijk over zijn OCD en wordt hier licht op geschenen. Hibbert brengt ons personages die doelen voor ogen hebben, kennismaken met alle kanten van hunzelf en soms ook moeten accepteren dat dingen niet lukken. Precies zoals iedere middelbare scholier zelf ook deze aspecten zal ervaren. Hibbert weet haarzelf altijd perfect te verplaatsen in het leven van een ander en doet dat in ‘Highly Suspicious and Unfairly Cute’ ook.

‘Hibbert brengt ons een verhaal waarin je jezelf kunt herkennen’

Over de schrijfstijl van deze schrijfster mogen we inmiddels kort zijn. Na meerdere boeken van haar te hebben gelezen kan ik je zeggen dat deze vooral heerlijk vlot en vol humor is. Als er een schrijfster is die weet hoe ze haar lezers moet laten huilen van het lachen dan is het Hibbert wel. Meermaals zat ik gniffelend op de bank te lachen door de opmerkingen die Bradley en Celine naar elkaar maken. Opmerkingen waar altijd een kleine kern van waarheid of verlangen in zit, wat het alleen maar leuker maakt om te kijken hoe ze naar elkaar reageren. Daarnaast kiest de schrijfster er in dit boek ook voor om een serieuze ondertoon toe te voegen. Zo werpt ze een licht op het beëindigen van een vriendschap en de emoties die hier soms bij komen kijken, zoals een gevoel van afwijzing. Hierbij geeft Hibbert woorden aan deze emoties en maakt ze ze inzichtelijk voor de lezer. Een mooie manier om het verhaal een verdiepende laag te geven.

‘Highly Suspicious and Unfairly Cute’ is een verhaal zoals we het van Hibbert kennen: humorvol en vlot geschreven, vol kleurrijke personages die beetje bij beetje meer hunzelf worden en met een pakkende verhaallijn die je aan de pagina’s gekluisterd houdt. Ik hou ervan!