Recensie: ‘Hoe dan ook’, Kara McDowell

Kies je voor een reis naar het bruisende New York met je moeder of een reis naar de sneeuw met die jongen waar je al jaren een crush op hebt? Een lastige keuze voor hoofdpersoon Paige Collins uit het nieuwe boek van Kara McDowell ‘Hoe dan ook‘. Een heerlijk feelgoodboek met een prachtige onderliggende laag.

‘Gemiddeld neemt een mens 35.000 beslissingen per dag. Dat zijn er zo’n 34.999 te veel voor Paige Collins, die voortdurend bang is om de verkeerde keuze te maken en constant getergd wordt door de vraag: ‘Wat als…?’ Neem nou de keuzevakken op school: moet ze kiezen voor beeldhouwen of toneel? Wat als ze voorbestemd was om een beroemde beeldhouwer te worden, maar haar talent verspilt aan een matige uitvoering van een toneelstuk van Shakespeare? En wat als ze in het beeldhouwlokaal zit en daar een koolmonoxidelek is, waardoor iedereen dood neervalt? (Akelig, maar mogelijk!)

Niet zo gek dus dat Paige verlamd raakt door keuzestress als ze moet kiezen tussen twee last minute opties voor haar kerstvakantie. Moet ze met haar beste vriend (en stiekeme crush) Fitz meegaan naar het romantische vakantiehuisje van zijn familie in de bergen? Of moet ze met haar moeder meegaan naar New York, een stad waar Paige haar hele leven al over droomt? Op het moment dat Paige bijna ontploft van de keuzestress, grijpt het lot in. Paige glijdt uit op een gladde supermarktvloer en vanaf dat moment leidt ze twee parallelle levens. In het ene vertrekt ze naar New York, een stad waar ze verliefd op wordt… en waar ze valt voor de charmes van haar persoonlijke stadsgids. Het andere leidt naar de bergen waar Paige eindelijk een kans lijkt te hebben bij Fitz… tot haar angsten alles dreigen te verpesten.’

Laat ik maar meteen met de spreekwoordelijke deur in huis vallen: Ik ben fan van ‘Hoe dan ook’! Wat een geweldig boek heeft Kara McDowell geschreven. Het is niet alleen heerlijk vlot geschreven met een pakkende verhaallijn, maar McDowell geeft het zo’n mooie boodschap mee die de tranen in je ogen zal brengen. Maak je maar op voor een recensie vol superlatieven want dit boek wil je echt gelezen hebben!

In ‘Hoe dan ook’ maken we kennis met Paige, een aardig maar ook angstig hoofdpersonage. Als haar beste vriendin haar uitdaagt om vanaf nu al haar keuzes te laten maken door een keuze-app ziet Paige dat als laatste strohalm om met haar angsten om te gaan en de belangrijkste keuze uit haar leven te maken. Gaat ze met haar moeder op reis over met haar crush Fitz? McDowell zet met Paige een fijn personages neer dat je vanaf de eerste pagina meteen in je hart sluit, iemand waar je meteen mee meeleeft doordat ze haar gedachtes alleen met de lezer deelt. Maar daarnaast wat mij betreft ook een geweldig personage omdat ze symbool staat voor zo veel mensen die worstelen met angst. De schrijfster heeft de worstelingen van Paige zo mooi en vooral ‘normaal’ gemaakt waardoor het personages haast levensecht wordt. McDowell maakt het onderwerp angst bespreekbaar en zorgt voor begrip. Wat de insteek van de schrijfster voor mij vooral mooi maakt is dat de angst Paige niet definieert maar iets is wat een onderdeel van haar is. Iets wat alleen een schrijver voor elkaar krijgt die haar personage en angsten door en door kent.

‘Een verhaal dat straalt door de prachtige vertelstijl van McDowell’

McDowell’s schrijfstijl is naast respectvol naar de onderwerpen die ze behandelt, heerlijk vlot. Dit boek leest als een trein waar je niet uit wilt stappen. Waarbij de schrijfster ook mooi speelt met de spanningsbogen in het verhaal. Ze heeft het verhaal in twee hoofdlijnen opgedeeld (de ene waarin Paige naar New York gaat, de andere dat ze met Fitz op reis gaat) die parallel aan elkaar lopen, met aan ieder hoofdstukeinde een cliffhang, een mooie manier om de spanning op te laten lopen. Hierdoor wordt het wel heel lastig om het boek weg te leggen! Daarnaast geeft ze in ieder hoofdstuk ook iedere keer een beetje meer informatie over Paige en Fitz, maar ook over een nieuwe love interest, waardoor je helemaal in het verhaal wordt gezogen en hoopt dat ze voor de juiste kiest (Ben jij team Fitz of Harrison?) Complimenten ook voor de schrijfster dat in beide verhalen de chemie tussen de personages echt van de pagina’s afspat!

‘Hoe dan ook’ is een prachtig gelaagd verhaal over kiezen voor jezelf en inzien dat je niet perfect hoeft te zijn. Een verhaal waarin de vlotte schrijfstijl van McDowell straalt en de personages stuk voor stuk geweldig zijn om over te lezen. Al is het voor mij vooral de manier waarop de schrijfster complexe onderwerpen bespreekt en een burg slaat van begrip, waarom dit een boek er een is om nooit meer te vergeten!