Recensie: Hygge, Meik Wiking

Comfort, saamhorigheid en warmte. Met een kleedje op de bank, met in de ene hand een mok thee en in de andere hand een goed boek. Het is helemaal Hygge. Meik Wiking brengt ons het boek Hygge over dat geweldige gevoel.

ca407f61fe96f98e71dcee109cbcc711_cache_Hygge is het gevoel dat je krijgt als je met warme gebreide sokken aan met je partner op de bank knuffelt, voor het haardvuur terwijl het buiten donker, koud en stormachtig weer is. Of dat gevoel wanneer je met je beste vrienden samen thuis eet en een goed gesprek hebt bij kaarslicht. Het is dat niet te beschrijven gevoel dat je ervaart als het licht dat ’s ochtend door je slaapkamerraam valt precies goed is. Denemarken is het gelukkigste land ter wereld. Meik Wiking dicht dit grotendeels toe aan hygge, de Deense mentaliteit voor het leven. Denen focussen zich op de dingen die er echt toe doen, zoals quality time met vrienden en familie, en genieten van de goede dingen in het leven. In zijn boek Hygge vind je praktische stappen en tips om zelf meer hygge te leven, ondersteund door Meik Wikings onderzoek aan het Happiness Research Institute. Omarm hygge en word gelukkiger!

Hygge is een boek vol herkennings momenten. Hygge is op zoveel manieren aanwezig maar je hoeft het alleen nog maar te zien en te voelen. Meik Wiking helpt je hierbij. Met zijn vlotte schrijfstijl geeft hij je de ene tip naar de andere. Wat fijn is aan dit boek is dat het korte hoofdstukken zijn die met mooie afbeeldingen worden geïllustreerd. Dit maakt het een boek wat je na het lezen nog vaak open zult slaan.

Hygge is een boek dat je na het lezen nog vaak open zult slaan

Vooral het Hygge-eerstehulppakket en het hoofdstuk over de zomer hygge zijn leuke en inspirerende hoofdstukken om te lezen. We verbinden vaak de winter aan een gevoel van comfort, lekker met een dekentje op de bank. Maar in de zomer zijn er natuurlijk ook heel veel momenten die hygge zijn. Wiking weet hier perfect de nadruk op te leggen, waardoor je Hygge gaat zien in de seizoenen.

Hygge is iets dat je moet voelen. Zoals op de achterflaptekst staat: “Dat spel je niet, dat voel je,” een quote van Winnie de Poeh. Hygge is voor iedereen een aanrader die op zoek is naar een boek vol comfort, warmte en saamhorigheid.

Heb jij Hygge ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!