Recensie: ‘If I Let You Go’, Charlotte Levin

Schrijfster Charlotte Levin, na het verschijnen van haar eerste boek ‘If I Can’t Have You’ stond ze in een klap op de kaart van menig romanlezer. Dit voorjaar brengt ze ons een nieuw pareltje van haar hand, waar we in het leven duiken van Janet, in ‘If I Let You Go‘.

Every morning Janet Brown goes to work cleaning offices. It calms her, cleanliness, neatness. All the things she’s unable to do with her soul can be achieved with a damp cloth and a splash of bleach. However, the guilt she still carries about a devastating loss that happened eleven years ago, cannot be erased. Then, Janet finds herself involved in a train crash and, recognising the chance to do what she couldn’t all those years ago, she makes a decision. As news spreads of Janet’s actions, her story inspires everyone around her, and for the first time her life has purpose and the future is filled with hope. But Janet’s story isn’t quite what it seems, and as events spiral out of control, she soon discovers that coming clean isn’t an option. Because if Janet washes away the lies, what long-buried truths will she finally have to face.‘ (Uitgebracht door PanMacmillan)

Een verhaal waardoor je van boos naar blij, naar verdrietig en vervolgens weer juichend voor het hoofdpersonage gaat. Het gebeurt niet vaak dat een boek je alle emoties laat doormaken die het hoofdpersonage ook doormaakt. Maar wel in het nieuwe boek van Charlotte Levin, de schrijfster neemt je mee in dit verhaal en laat je na iets meer dan 350 pagina’s vol verbazing achter over wat je allemaal gelezen hebt.

In ‘If I Let You Go’ maken we kennis met Janet, een vriendelijke vrouw die haar dagen doorbrengt met het schoonmaken van gebouwen. Hoewel ze daar alles op rolletjes heeft lopen, haar routines volgt en daarmee iedere vlek van een oppervlakte krijgt, is haar privé-leven het complete tegenovergestelde. Janet leeft met haar man die gewelddadig is naar haar, ze heeft weinig vrienden waar ze bij terecht kan hiermee en een geheim uit het verleden achtervolgt haar tot op de dag van vandaag. Als ze bij een treinongeluk betrokken raakt, verandert haar leven van de ene op de andere dag. Levin brengt ons een mateloos interessant personage om te volgen. Iemand die niet snel het achterste van haar tong laat zien en mondjesmaat meer informatie geeft over haar verleden. Maar tegelijkertijd ook een intrigerend personages waar je al snel een band mee opbouwt doordat ze telkens wat meer vertelt over haarzelf. Dit maakt dat je als lezer soms het boek in wil duiken om haar te helpen of juist te beschermen tegen mensen die niet het beste met haar voor hebben. Meeleven in dit verhaal is dan ook zeker een understatement.

‘Een verhaal dat neigt naar het literaire’

Dit is het eerste boek dat ik lees van Levin en ik moest even wennen aan haar manier van verhaalvertelling. Levin kiest er in dit verhaal vaak voor om het te vertellen in korte staccato zinnen, waarmee ze een strak verhaal neerzet. Waarbij je als lezer niet veel ruimte krijgt om tussen de regels door te lezen. Dit is even wennen, maar maakt haar schrijfstijl ook uniek. Het houdt je als lezer op het puntje van je stoel, omdat alle informatie zo open, eerlijk en letterlijk naar papier is vertaald. Maakt het verhaal beeldend omdat situaties en ruimtes inzichtelijk worden gemaakt. En brengt daarnaast ook vernieuwing in het genre dat vooral bekend staat om de beeldende, soms haar poëtische manier van verhaalvertelling.

‘If I Let You Go’ is een prachtig werk van de hand van Levin. De personages zijn pakkend en complex, maar daardoor mateloos interessant. De verhaalvertelling is vernieuwend en neigt hier en daar naar het literaire. Een boek om vaak te herlezen en iedere keer iets nieuws in te ontdekken.