Recensie: ‘If I’m Being Honest’, Emily Wibberley en Austin Siegemund-Broka

Iedere maand verschijnen er honderden nieuwe romantische, grappige en spannende boeken. En niet alleen in Nederland. De wereld zit vol met geweldige schrijvers die hun geestesspinsels maar al te graag met je delen. Daarom gaat Boekhopper vaker een blik werpen op het buitenland en Engelstalige boeken uitlichten. Te beginnen met de geweldige YA ‘If I’m Being Honest’ van Emily Wibberley en Austin Siegemund-Broka. Maak je maar op voor een rom com a la Friends!

Cameron Bright is gorgeous, popular, and–according to her classmates–a total b*tch. But when her crush, Andrew, catches a glimpse of her cruelty up close, it’s enough to drive him away for good. To win him over, Cameron resolves to “tame” herself, like Shakespeare’s shrew, Katherine. If she can make amends to those she’s wronged, Andrew will have to take notice. Cameron’s apology tour begins with Brendan, the guy whose social life she single-handedly destroyed. At first, Brendan isn’t so quick to forgive, but slowly he warms to her when they connect over a computer game he’s developing. To Cameron’s amazement, she enjoys hanging out with Brendan, who views her honesty as an asset, and she wonders: maybe you don’t have to compromise who you are for the kind of love you deserve.’

High school perikelen, een vleugje Shakespeare en uiteraard veel romantiek en hilarische momenten. Het komt allemaal samen in ‘If I’m Being Honest’ en I love it! Al een tijdje zag ik dit boek voorbijkomen en ik was dan ook erg benieuwd naar het verhaal. De catchy cover beloofde veel goed en ik kan je zeggen dat Emily Wibberley en Austin Siegemund-Broka een YA boek neer hebben gezet zoals je hem altijd wilt zien: vlot geschreven met een fijne vaart, maar ook zeker met oog voor details.

In het verhaal maken we kennis met Cameron, een meisje die op het eerste oog al het beste van de wereld lijkt te hebben. Ze is hopeloos verliefd op Andrew en als hij ook interesse in haar blijkt te hebben kan Cameron haar geluk niet op. Helaas voor Cameron heeft hij alleen niets met haar bitchy manier van doen tegen alles en iedereen om haar heen. Wat resulteert in een prachtig verhaal waarin Cameron haarzelf probeert te ‘temmen’ door aardiger tegen iedereen te zijn, geïnspireerd door het verhaal over de feeks Katharine van Shakespeare. Met Cameron zette de twee schrijvers een geweldig personage neer voor de fervent YA lezer. In het begin is ze niet uit staan door haar valse manieren, maar al snel sluit je haar in je hart als je merkt hoe kwetsbaar ze eigenlijk is. Dit maakt haar een personage waar je gaandeweg het verhaal steeds meer over leert en van gaat houden.

‘Dit is een YA zoals je hem altijd wilt lezen: vlot, romantisch en uiteraard met veel grappige momenten’

Het verhaal leest alsof je beste vriendin het tegen je vertelt. Dit is vooral toe te schrijven aan de beeldende pen waar deze twee schrijvers over bezitten. Cameron’s gedachtes worden tot in de precisie uitgewerkt en zeer kleurig (lees ongenuanceerd) opgeschreven. Dit zorgt niet alleen voor meerdere grappige momenten, maar er ook voor dat je haar goed leert kennen. Deze beeldende lijn van schrijven wordt doorgetrokken in de rest van het verhaal. Situaties waar de personages zich in bevinden, zoals hun thuissituatie, de school waar ze op zitten, de Rocky Horror Show worden tot in de detail beschreven waardoor je haast het idee hebt dat je er zelf bij aanwezig bent. Hoewel een zeer gedetailleerde manier van schrijven ervoor kan zorgen dat de vaart flink uit het verhaal wordt gehaald weten de schrijvers een goede balans te vinden tussen de wat snellere episodes en de momenten waarbij uitleg noodzakelijk is.

Het verhaal an sich is puur genieten. De fijne rom com elementen zorgen ervoor dat je in een mum van tijd door het boek heen vliegt. Maar het zijn vooral de onderliggende verhalen die mij wisten te overtuigen. Cameron blijkt bijvoorbeeld een hele moeilijke relatie te hebben met haar vader, die haar eigenlijk liever kwijt is dan rijk. De schrijvers weten de emoties van Cameron op dit soort momenten zo rauw naar boven te brengen dat je als lezer meteen zult meeleven. Daarnaast tillen de boodschappen die als een rode draad door dit boek lopen het verhaal voor mij naar een hoger niveau, waarbij het wegstapt van de enigszins voorspelbare YA boeken en het zich omvormt naar een prachtig staaltje schrijfwerk. De schrijvers geven hun lezers namelijk mee dat ‘het oke is om ie mening te uiten’ en ‘dat je oke bent zoals je bent’.

Het zal niet verbazen dat ik helemaal weg ben van dit boek. Het is YA op zijn best: uber romantisch, grappig en prachtig geschreven. Een echte must voor iedere YA- liefhebber!

Heb jij ‘If I’m Being Honest’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!

*Dank aan Penguin Random House International voor het toesturen van een recensie-exemplaar.