Recensie: ‘Ik mis je’, Gillian King

Whoop whoop, een van de beste chicklit schrijvers van Nederland wat mij betreft, Gillian King is terug! Deze zomer brengt ze ons het ontroerende ‘Ik mis je‘. Is het net zo goed als haar vorige boeken?

Als na het uitgaan Charlottes beste vriendin Bo omkomt door een auto-ongeluk dat zij overleeft, wordt ze gek van schuldgevoel. Charlie vertrekt uit Wassenaar en probeert haar leven op te bouwen los van Bo en los van Carsten, Bo’s broer op wie ze in stilte verliefd is. Dan valt ze voor de mooie praatjes van James, een jongen van wie iedereen kan zien dat hij slecht nieuws is. Charlie raakt steeds verder verwijderd van Carsten en steeds meer in de greep van James. Het lukt haar niet om dit te doorbreken. Tot ze tien jaar later terugkeert naar Wassenaar.’

Een kleine vier jaar, niet te geloven dat het alweer zo lang geleden is dat Gillian King een boek uitbracht. Maar nu is ze helemaal back met ‘Ik mis je’ en wat een top verhaal heeft ze neergezet. Het is ontroerend, spannend, liefdevol, grappig, te veel omschrijvingen om op te noemen. Dit boek heeft gewoon alles waar je als lezer op zit te wachten! Voordat ik in mijn lyrische relaas over dit boek verval en de superlatieven je om de oren vliegen, even een kleine omschrijving. Het verhaal gaat dus over Charlotte (voor vrienden Charlie) die na de dood van haar beste vriendin uit Wassenaar vertrekt om bij haar halfzusje in te trekken. Ze zit er doorheen, weet zich geen uitweg meer te vinden en huilt uit op de verkeerde schouder. Wat daarna gebeurt zal ik niet spoilen, maar jeetje wat een emotionele achtbaan! King heeft met Charlie een personage neergezet waar je mee mee kunt leven, een personage dat je wilt helpen, waar je tegen wilt roepen dat ze de andere kant op moet.

‘Dit boek heeft alles waar je als lezer op zit te wachten’

Dat je zo in het verhaal wordt gezogen heeft maar een reden: de schrijfstijl van King. Ze is de queen van het snel schakelen tussen perspectieven, maar in ‘Ik mis je’ neemt ze het nog een stapje verder. Ze schakelt niet alleen tussen het heden en het verleden, maar verwerkt er ook nog een aantal flashbacks in het verhaal van de vriendschap tussen Charlie en Bo. Een prachtige vertelling, die in andere boeken soms ietwat rommelig over kan komen, maar in de handen van King wordt verheven tot een staaltje topwerk. Wat laat zij een uitmuntend stukje vakmanschap zien!

Wat ik tevens zo goed aan dit boek vind is dat King echt een uniek verhaal neer heeft gezet. Ze durft weg te stappen van de sugar coated versies die nog vaak het genre domineren (vooral in de Engelse boeken), en behandelt het ene naar het andere taboe-onderwerp. Het zijn deze onderwerpen die tranen in je ogen brengen en het verhaal lading geven, maar nooit te zwaar maken. King weet wederom de juiste balans te vinden en een verhaal neer te zetten dat, hoe cliché het ook mag klinken, je lang zal bijblijven. Daarnaast weet King haar personages feilloos aan te voelen en geeft ze hen de ruimte om hun verhaal te vertellen. Een mooie manier, waardoor het niet geforceerd voelt voor de lezer en je als lezer niet het idee hebt dat een verhaallijn afgeraffeld wordt.

Je kunt het vast wel raden, maar ik ben echt fan van ‘Ik mis je’. Wat mij betreft het boek dat bij iedereen in de strandtas mee op vakantie moet. De perfecte mix van een liefdevol verhaal, met ontroering, spanning en zeker ook grappige momenten!

Heb jij ‘Ik mis je’ ook gelezen? Laat het weten bij de reacties!