Recensie: ‘Ik pleit voor jou’, Marijke Vos

Whoop whoop, de queen van hilarische, pakkende en romantische boeken is terug! En dit keer met haar papieren debuut. Marijke Vos brengt ons deze zomer de fijne feelgood roman ‘Ik pleit voor jou‘.

‘De jonge, ambitieuze advocate Janna heeft er alles voor over om die felbegeerde promotie binnen te slepen, maar een uit de hand gelopen vrijdagmiddagborrel gooit roet in het eten. Ze zet zichzelf voor schut, verliest Zeer Belangrijke Documenten van haar aankomende zaak en deponeert tot overmaat van ramp haar maaginhoud over de gaatjesschoenen van een onbekende man.

Janna krijgt nog één kans om indruk op haar baas te maken: het in goede banen leiden van de vechtscheiding tussen twee BN’ers waar heel Nederland van smult. Ze zet alles op alles om de rechtszaak voor de Gooische cliënte en haar monsterlijke tweeling te winnen. Maar dan herkent ze de uitermate charmante advocaat van de tegenpartij: de man met de gaatjesschoenen…

Na het lezen van de samenvatting over ‘Ik pleit voor jou’ wist ik dat ik dit boek moest lezen, en ik kan je zeggen Marijke Vos stelt zeker niet teleur! Want boy oh boy wat is dit een fijn feelgoodverhaal. Het is hilarisch, zo erg dat ik meerdere malen tranen in mijn ogen kreeg van het lachen, het is liefdevol waardoor je vanaf het eerste moment mee-zwijmelt met Janna en wederom weer prachtig geschreven waardoor het bijna niet weg te leggen is.

In ‘Ik pleit voor jou’ maken we kennis met Janna, een pittige advocate die op het punt staat om promotie te maken bij het kantoor waar ze voor werkt. Daarvoor hoeft ze ‘alleen’ een zaak van een bekende Nederlander tot een goed einde te brengen, maar helaas blijkt dat niet zo makkelijk. Zeker niet als een zeer aantrekkelijke advocaat ten toneel verschijnt die Janna vaag herkent. Met Janna zet Vos een fijn personage neer waar je vanaf de eerste pagina een connectie mee voelt. Ze is heerlijk recht voor zijn raap, beloopt haar eigen pad en is hier en daar ook niet altijd even handig. Een personage dat menselijk is en die je helemaal meeneemt in het verhaal door haar enthousiaste, vlotte persoonlijkheid. Alsof je een verhaal over een goede vriendin aan het lezen bent.

‘Een verhaal dat je gegarandeerd niet meer weg kunt leggen’

Maar Janna is niet het enige kleurrijke personage dat de schrijfster naar het verhaal brengt. Als er één schrijfster is die het belang van bijpersonages met hun eigen verhaal inziet dan is het Vos wel. Ze brengt meerdere personages naar voren in ‘Ik pleit voor jou’ die het verhaal verrijken, voller laten aanvoelen en het mateloos interresant maken om te blijven lezen. Vooral van alle flamboyante personages in de advocatuur heb ik erg genoten, zij zorgen voor de meest hilarische momenten waarbij je nog net niet van je stoel afrolt van het lachen.

Vos schrijfstijl is perfect voor dit verhaal, vlot waar nodig, gedetailleerd als er iets meer diepgang vereist is. Een schrijfstijl die tevens doorspekt is met humor. Nog meer dan voorheen laat de schrijfster zien dat ze over een fijn gevoel voor humor bezit en niet bang is om dit schaamteloos naar de pagina’s te vertalen. Dit zorgt voor een ongedwongen verhaal dat pakt vanaf de eerste pagina. Daarnaast was ik erg onder de indruk van de gedetailleerde manier van schrijven van Vos. Dit zorgt voor een fijn zinritme en dat je haast het idee hebt dat je zelf in het verhaal aanwezig bent. Zo neemt de schrijfster ons onder andere mee naar een spannende advocatuur conferentie, naar meerdere gezellige kroegen en het kantoor waar Janna werkt. Deze plaatsen worden zo gedetailleerd beschreven dat ze echt beeldend worden.

‘Ik pleit voor jou’ is een heerlijke feelgoodroman, doorspekt met humor en fijne personages. Een verhaal dat je gegarandeerd niet meer weg kunt leggen!

Heb jij ‘Ik pleit voor jou’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt.