Recensie: ‘Ik vergeet je niet’, Gillian King

Zodra er een nieuw boek van Gillian King uitkomt plan ik altijd meteen een middag vrij, haar boeken zijn te goed om ze over meerdere dagen te verdelen: als je begint dan moet het ook uit! King brengt ons al jaren prachtige feelgood verhalen met een mooi realistisch randje. Dit jaar voegt ze daar het tranentrekkend mooie verhaal ‘Ik vergeet je niet‘ aan toe, een ware parel!

Maddy heeft altijd in de schaduw van haar zus Elisa gestaan. Elisa was overal goed in en werd op handen gedragen door hun ouders. Zij wel. Maar Elisa is er al veertien jaar niet meer.

Op een dag loopt Maddy op een terras in de stad Frenkie tegen het lijf, het ex-vriendje van haar zus. Zij herkent hem meteen, hij haar niet. Ze weet weinig van hem, maar één ding is zeker: Frenkie is foute boel. Want wat is er destijds tussen hem en Elisa gebeurd? Is hij wel te vertrouwen? En waarom staat hij daar zo ongelooflijk sexy te doen, zodat ze daar niet meer helder over na kan denken?‘ (Uitgegeven door HarperCollins Nederland)

Een verhaal waarbij de tranen over je wangen biggelen van ontroering, maar ook meermaals door het lachen. Als ik ‘Ik vergeet je niet’ in één zin zou moeten omschrijven dan zou dat met die beschrijving zijn. King brengt ons wederom een parel van een boek met personages waar je vanaf het begin een band mee opbouwt, een verhaalopbouw zoals je hem altijd zou willen zien en een schrijfstijl die alleen maar te omschrijven is als uitmuntend.

In ‘Ik vergeet je niet’ maken we kennis met Maddy, een onafhankelijke, aardige meid met het hart op de juiste plek. Ze heeft haar leven redelijk op rolletjes, maar wordt iedere dag nog steeds geconfronteerd met veel verdriet. Haar oudere zus overleed toen Maddy een tiener was en dat heeft zo zijn sporen achtergelaten in haar leven. Hoewel Maddy haar eigen manier heeft gevonden om ermee om te gaan, komt het verdriet drie keer zo hard naar boven als ze de voormalige vriend van haar zus tegen het lijf loopt. King zet met Maddy een fijn, maar ook zeker complex personage neer om te volgen. Iemand waar je vanaf de eerste pagina een band mee voelt door de realistische manier waarmee ze naar papier wordt vertaald, waarbij ook aandacht is voor gebreken, maar ook een personage dat mysterieus genoeg blijft om meer over haar te willen weten.

‘Een boek waar je vanaf de eerste pagina meteen van gaat houden’

King vertelt ons het verhaal van Maddy vanuit de ik-vorm, maar het zou uiteraard geen boek van deze schrijfster zijn als ze ook niet een bewonderswaardige constructie zou bedenken waardoor ze ook het verhaal van de zus van Maddy kan vertellen. King kiest ervoor om ‘Ik vergeet je niet’ vanuit twee perspectieven te beschrijven, het heden en het verleden. Waar we in het heden op pad gaan met Maddy, duiken we het verleden in met Elisa, waar we kennis met haar maken op een belangrijk punt in haar leven. En niet alleen zo maken we kennis met haar, in korte dagboekfragmenten in de hoofdstukken vanuit Maddy krijgen we een goed beeld van wie Elisa was. De schrijfster zet hiermee een verhaal neer waarbij de spanningsboog strak staat en je met iedere pagina die je omslaat meer over dit ontroerende verhaal ontrafeld.

De verhaalvertelling van King is weer op het scherpst van de snede, perfect voor het verhaal dat ze wil vertellen. Het is haar schrijfstijl die het dat beetje extra geeft waardoor je dit boek in één zit uit wilt lezen. Hoewel het verhaal vol zit met details, is de schrijfstijl van deze schrijfster heerlijk vlot waardoor je binnen een mum van tijd door het verhaal vliegt. Dat ze daarnaast ervoor heeft gezorgd dat beide hoofdpersonage een mooie eigen stem hebben en dit zelfs tot in de kleinste details doorvoert, maakt het voor mij helemaal af. En dan moeten we het nog even hebben over de onderwerpkeuze in dit boek, want wow! De boeken van King staan erom bekend dat ze enigszins lastige onderwerpen behandelen, onderwerpen waar mensen vaak geen woorden aan kunnen geven. In ‘Ik vergeet je niet’ behandelt King het onderwerp rouw en dit doet ze met verve. Ze laat zien dat rouwen voor iedereen anders is, dat je kunt rouwen maar toch ook tegelijkertijd gelukkig kunt zijn. Ik kan me dan ook zo voorstellen dat dit boek een mooi steuntje in de rug kan zijn voor iedereen die hiermee te maken heeft.

‘Ik vergeet je niet’ staat vanaf nu hoog in mijn lijstje van favoriete romans! Wat mij betreft is dit het beste boek van King tot nu toe en ik kan niet wachten wat deze schrijfster ons allemaal nog meer gaat brengen.