Recensie: ‘In a New York Minute’, Kate Spencer

Uit je jurk scheuren is erg, en al helemaal als de hele wereld daarbij kan toekijken. Hoofdpersoon Franny in het nieuwe boek van Kate Spencer overkomt het als ze met haar jurk vast komt te zitten in de deuren van de metro. Maar dat brengt haar wel in contact met een leuke man die haar meteen helpt. Maak kennis met je nieuwe favoriete feelgood boek ‘In a New York Minute‘!

Franny meets Hayes in the opposite of a meet-cute – when her dress gets caught in the subway doors on her way home and then rips, leaving her in the fashion equivalent of a hospital gown. Hayes is the stuffy suit whose one redeeming quality is giving Franny his jacket, saving her from showing her assets to half of New York. Franny is eager to forget the whole horribly embarrassing encounter as soon as possible, but neither of them anticipated a fellow commuter live-blogging them as #subwaybaes – turning their awkward run-in into click-bait and a manufactured love story for the ages . . .

Quick to dismiss Hayes as just another a rich guy, Franny is sure she’ll never see him again, and she’s desperate to put her three minutes of viral fame behind her. But fate isn’t done with the would-be subway sweethearts just yet . . .‘ (Uitgegeven door PanMacmillan).

Boeken met een humorvolle en romantische verhaallijn: ik hou ervan! Kate Spencer debuteert met dit boek in de wereld van de feelgood boeken en doet dit met verve, want jeetje wat heeft ze een pakkend verhaal neergezet! het is doorspekt met humor, onwijs liefdevol en catchy geschreven vanaf de eerste pagina.

In ‘In a New York Minute’ maken we kennis met Franny, net ontslagen bij haar baan neemt ze de metro naar huis. Helaas blijkt haar verschrikkelijke dag niet te eindigen met ijs op de bank en een goede huilpartij. Als Franny uit de metro stapt blijft haar jurk vastzitten tussen de deuren, waardoor ze met het mode-equivalent van een ziekenhuisjurk naar buiten loopt. Hayes biedt haar snel de helpende hand door zijn jasje te lenen. Een mooi gebaar, waarbij Franny het graag wil houden. Maar helaas heeft iemand het voorval gefilmd en zijn de twee omgedoopt tot #subwaybaes. Hun fans zwijmelen weg bij de actie van Hayes en als de twee elkaar telkens tegen blijven komen beginnen ze zelf ook te geloven in de bestemming die hun lot heeft gekozen. Spencer brengt ons twee geweldige personages om te volgen: humorvol, met het hart op de tong en liefdevol naar de mensen om hen heen. Ze brengt ons dicht in de buurt van hun gevoelens door het verhaal vanuit beide perspectieven op te tekenen en daarmee een prachtig totaalbeeld van het leven van de twee te geven. Wat de personages daarnaast voor mij erg leuk maakt om over te lezen is hun menselijkheid. De schrijfster brengt ons personages die niet helemaal perfect zijn, zo hun klungeligheid hebben in de dingen die ze doen, ook een traan laten als het even niet gaat om vervolgens gierend op de bank te liggen met hun vrienden. Personages waar je je in kunt herkennen en die je met liefde wilt volgen.

‘Heerlijk vlot, humorvol en liefdevol!’

Spencer verrast ons met een pakkend, vlot verhaal dat daarnaast ook nog eens prachtig is opgeschreven. Haar schrijfstijl loopt over van de humor waardoor het een feestje is om dit boek te lezen. Je wilt met iedere pagina die je omslaat weten hoe het verder gaat en welke witty opmerkingen er worden gemaakt. Spencer brengt ons een verhaal dat voor mij valt in de categorie: huilen van het lachen en van emoties. Want naast dat ze haar geweldige humor naar papier weet te vertalen, weet ze ook een emotionele noot te verwerken in het verhaal. Een moeilijke combinatie die ze met verve weet uit te werken. Hierdoor zitten er mooie diepgaande momenten in het verhaal. Een verhaal dat verder staat als een huis. Spencer brengt alle onderdelen van een goede feelgood samen: liefde, humor, diepgang, luchtigheid en vlotheid. En brengt ons dit met haar vlotte doch beeldende pen.

‘In a New York Minute’ is op en top feelgood, waarin Spencer ons verrast met haar prachtige schrijfstijl, dito personages en een verhaallijn waar iedere feelgood-liefhebber verliefd op zal worden. Een pareltje dat in iedere boekenkast zou moeten prijken.