Recensie: ‘Instructions for dancing’, Nicola Yoon

Naar een koppel kijken en weten hoe hun liefdesrelatie zal verlopen. Het is een gave waar hoofdpersoon Evie allerminst om heeft gevraagd, maar waar ze van de ene op de andere dag achterkomt dat ze hem wel heeft. En deze gave geeft haar niet alleen inzichten in andermans leven, maar ook waardevolle inzichten in haar eigen leven. Het is de basis van het nieuwe verhaal van Nicola YoonInstructions for dancing‘.

‘Evie Thomas doesn’t believe in love anymore. Especially after the strangest thing occurs one otherwise ordinary afternoon: She witnesses a couple kiss and is overcome with a vision of how their romance began . . . and how it will end. After all, even the greatest love stories end with a broken heart, eventually.

As Evie tries to understand why this is happening, she finds herself at La Brea Dance Studio, learning to waltz, fox-trot, and tango with a boy named X. X is everything that Evie is not: adventurous, passionate, daring. His philosophy is to say yes to everything–including entering a ballroom dance competition with a girl he’s only just met. Falling for X is definitely not what Evie had in mind. If her visions of heartbreak have taught her anything, it’s that no one escapes love unscathed. But as she and X dance around and toward each other, Evie is forced to question all she thought she knew about life and love. In the end, is love worth the risk?’ (Uitgegeven door Penguin Random House USA)

Nicola Yoon, na het lezen van het prachtige ‘The Sun is Also a Star’, stond ze meteen op mijn lijstje van favoriete YA-schrijvers. Toen ik las dat er een nieuw boek van haar zou uitkomen was ik dan ook meteen enthousiast, en ik kan je zeggen: ‘Instructions for Dancing’ is wederom een parel van de hand van deze schrijfster. Het is ontroerend, een echte coming-of-age en een verhaal dat heerlijk vlot is geschreven.

Maak kennis met Evie, een hopeloze romanticus. Althans dat was ze voordat haar ouders uit elkaar gingen. Nu kan ze geen romantisch boek meer oppakken of liefdesverhaallijn in een film zien. Tijd om alles wat met liefde te maken heeft te bannen uit haar leven, al blijkt dat niet heel gemakkelijk als ze een gave ontwikkelt waarmee ze kan zien hoe de liefde tussen een koppel ontstaat en ook weer uitdooft. Yoon brengt ons met Evie een complex personage waar je vanaf de eerste pagina benieuwd naar wordt gemaakt. Iemand die erg naar binnen is gekeerd, zich een beetje afsluit van de wereld om haar heen, behalve voor haar vrienden. Als vriend/vriendin van Evie word je als lezer meegenomen in haar verhaal. Dit doet Yoon door het verhaal vanuit de ik-vorm op te tekenen en je daarbij een goed beeld te geven van Evie’s innerlijke wereld. Haar emoties en gevoelens worden open en kwetsbaar aan je blootgelegd waardoor je haar steeds meer begint te begrijpen, raakvlakken hebt en echt met haar meeleeft alsof je het verhaal leest van een goede vriend of vriendin. Daarnaast zou het geen Yoon boek zijn zonder een mooie coming-of-age vibe in het verhaal. De schrijfster verwerkt deze bekende onderwerpkeuze voor YA ook in ‘Instructions for dancing’ en laat zien hoe belangrijk het is om je eigen keuzes te maken en je dromen na te jagen. Evie wordt met iedere pagina die je omslaat meer zelfverzekerd, wat een mooie inspiratie is voor iedere lezer en het boek daarnaast een mooie emotionele laag meegeeft.

”Instructions for dancing’ pakt vanaf de eerste pagina, heeft een prachtige gelaagdheid, is ontroerend, liefdevol en zeer verslavend!’

Yoon steekt dit boek vanaf de eerste pagina meteen met een vlotte schrijfstijl in. Voor deze schrijfster geen lange passages vol met details, maar to the point schrijfwerk. Hoewel we hierdoor soms enige duiding missen in het verhaal, werkt deze manier van schrijven prachtig voor ‘Instructions for dancing’. Yoon heeft ervoor gekozen om haar personages de ster te maken van het verhaal en niet de omgeving, wat zorgt dat vooral de karakterontwikkelingen in dit verhaal prachtig naar voren komen. Daarnaast kiest de schrijfster ervoor om meerdere manieren van verhaalvertelling voorbij te laten komen. Zo zien we onder andere script achtige alinea’s voorbijkomen, alsof je het script leest van een film, chatgesprekken en mozaiek-vertellingen. Dit alles bij elkaar maakt ‘Instructions for dancing’ wat mij betreft weer een parel van de hand van Yoon.

‘Instructions for dancing’ pakt vanaf de eerste pagina, heeft een prachtige gelaagdheid, is ontroerend, liefdevol en zeer verslavend. Een YA-verhaal zoals we hem altijd zouden willen zien!