Recensie: ‘Just Friends’, Holly McCulloch

Het is een struggle voor iedere single: iedereen om je heen lijkt gelukkig in de liefde, maar bij jou wil het maar niet vlotte. Precies wat hoofdpersoon Bea meemaakt in de nieuwe roman van schrijfster Holly McCullochJust Friends‘. Tijd om het lot zelf in handen te nemen en een kijkje te nemen in de datewereld van de eenentwintigste eeuw: datingsapps! Maak je maar op voor een hilarische, hartverwarmende en goed geschreven roman.

‘Bea isn’t happy. Desperate for a change, she looks to her friends for inspiration. Every single one of them is paired off, perhaps that’s what she needs too.

So, she starts dating again. But everywhere she goes – amid the hilarious and scarring dates – there’s Peter. Good old, oddball Peter, her closest friend from university. He’s always been firmly in the friend zone but something’s happened lately – he seems taller, more handsome and suddenly making him smile is Bea’s favourite thing.

But how can Bea possibly risk their friendship? And how do you even go about taking someone out of the friend zone? What if Bea and Peter were only ever meant to be just friends…’ (Uitgegeven door Penguin UK)

De ‘Friendzone’, een plek waar iedereen die een crush heeft halsbrekende capriolen voor uithaalt om er maar uit te blijven. Maar wat als die ‘friendzone’ altijd wel comfortabel voelde totdat je de ander in een heel ander licht gaat zien? Het overkomt hoofdpersoon Bea in ‘Just Friends’ van schrijfster Holly McCulloch. En dat levert een verhaal op om bij te gieren van het lachen, mee te zwijmelen en ontroert te raken!

Maak kennis met Bea, een flapuit met het hart op de tong, die alles doet voor haar vrienden. Als steeds meer mensen om haar heen zich lijken te settelen, wordt het tijd dat ze zelf ook de touwtjes in handen neemt over haar liefdesleven. Datinsapps blijken de oplossing te bieden, al blijkt goede vriend Peter ook steeds leuker te worden in de ogen van Bea. McCulloch zet met Bea een fijn personage neer om te volgen: warm, grappig en hopeloos chaotisch. Iemand waar je bij het lezen van de eerste pagina van weet dat ze zo je beste vriendin kan worden door haar humorvolle manier van het benaderen van de wereld. “And now this fool has had the audacity to tell me that I need to work on the way I answer the question ‘Do you have a boyfriend?’. Apparently my reply (‘Ha, no’) totally put him off. He kindly informed me that he could have been my next boyfriend, if only I’d answered that question differently.’ De schrijfster heeft een fijne balans gevonden tussen de binnenwereld van Bea en wat ze daadwerkelijk zegt, wat grappige innerlijke conflicten oplevert die je als lezer helemaal meekrijgt. McCulloch brengt je dichtbij het personage en laat je alles samen met haar beleven, van de enigszins aparte dates tot de mooie momenten met Peter.

‘Hilarisch, herkenbaar en heerlijk romantisch!’

Het is de realistisch inslag in ‘Just Friends’, die voor iedereen die wel eens een date heeft gehad heel herkenbaar zal zijn, die dit verhaal laat stralen. Je voelt de ongemakkelijkheid bij de dates, herkent de nerveusheid en de grappige verhalen van vrienden over hun dates. McCulloch vergroot dit gevoel en zorgt daarmee voor een verhaal wat moeilijk weg te leggen is. Dit is ook toe te dichten aan haar sprankelende schrijfstijl die heerlijk vlot is en doorspekt met humor. Niet alleen het hoofdpersonage beschikt over een fijn soort humor, ook tussen de regels door heeft de schrijfster meerdere grappige boodschappen gestopt voor haar lezers.

‘Just Friends’ onderzoekt het principe ‘friendzone’ en dat dit voor velen kan veranderen als ze iemand in een ander daglicht gaan zien. McCulloch laat zien wat voor hilarische, ongemakkelijk, maar vooral liefdevolle momenten dit oplevert. Mee zwijmelen met dit verhaal is dan ook echt een understatement. De opbloeiende liefde tussen Peter en Bea zorgt voor een verhaal waarbij de chemie van de pagina’s afspat. McCulloch heeft een verhaal gecreëerd dat iedere feelgood liefhebber zal bekoren: geweldige vlotte schrijfstijl, hilarische verhaallijn en interessante personages!