Recensie: ‘Keizerin’, Gigi Griffis

We konden er een paar weken geleden niet omheen, ‘Die Keizerin’ verscheen op Netflix. De serie over de jonge keizerin Sisi was meteen een instant succes. Tijd voor schrijfster Gigi Griffis om een verhaal te schrijven dat geïnspireerd is door deze toffe serie. Een dat levert de pakkende roman ‘Keizerin‘ op!

Het is 1853 en Elisabeth ‘Sisi’ in Beieren is heel duidelijk geweest: ze zal wachten op de overweldigende liefde waar de dichters over schrijven, of ze zal helemaal nooit liefhebben. Het feit dat haar oudere zus Helene het advies van hun moeder gretig opvolgt en zich voorbereidt op een huwelijk met Franz, keizer van het Habsburgse rijk, betekent voor Sisi niet dat ook zij zich aan een dergelijk plichtsgetrouw bestaan moet onderwerpen.

Ondertussen herstelt Franz in Oostenrijk van een moordaanslag. In een poging de vrede te bewaren, heeft hij zich opnieuw toegelegd op zijn keizerlijke plichten en belooft hij de beïnvloedbare Helene in Beieren het hof te maken op zijn aanstaande verjaardagsfeest. Hoe kan hij het rijk beter verenigen dan met de aankondiging van een nieuwe keizerin?

Maar wanneer Sisi en Franz elkaar onverwacht ontmoeten in de paleistuinen, weg van de nieuwsgierige blikken en meedogenloze kritiek van het hof, springt de vonk over. En terwijl hun ongeoorloofde gesprekken steeds intiemer worden, moeten ze al snel kiezen tussen de verwachtingen van hun families en opkomen voor waar ze echt in geloven.’ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Irene Paridaans).

Keizerin Elisabeth, ook wel bekend onder haar koosnaam Sisi, is een waar fenomeen in de Oostenrijkse geschiedenis en ver daar buiten. Met haar vriendelijkheid wist ze de harten van de mensen waarover ze regeerde te winnen. Ze waren weg van haar, maar dat gold niet voor iedereen aan het hof. De moeizame relatie tussen Sisi en haar schoonmoeder wordt in iedere vertelling van haar verhaal aangehaald. Eind september kwam er een nieuwe vertelling van het bekende verhaal bij met de nieuwe Netflix-serie ‘Die Keizerin’. Geïnspireerd daardoor brengt schrijfster Gigi Griffis haar eerste roman voor volwassenen op de markt met ‘Keizerin’, waarin ze het verhaal van de geliefde Elisabeth uiteenzet. Hoewel de schrijfster het pakkend weet te brengen, zitten er een aantal haken en ogen aan het verhaal.

In ‘Keizerin’ maken we kennis met Elisabeth op een belangrijk moment in haar leven. Ze staat op het punt om een hertog te ontmoeten die haar moeder een geschikte kandidaat vindt om mee te trouwen. Elisabeth ziet het helemaal niet zitten om te trouwen met een man die ze niet kent, ze gelooft in echte liefde en wil die graag vinden. Als haar moeder schoorvoetend instemt en het huwelijk aan hun voorbij laat gaan, neemt ze de jonge, rebelse Elisabeth mee naar het hof, waar Elisabeth’s zus gaat trouwen met de keizer. Alleen blijkt dat allemaal niet te verlopen zoals verwacht als Elisabeth en keizer Franz op elkaar verliefd worden. Griffis brengt ons de Elisabeth die we kennen uit de serie, rebels, recht voor zijn raap en feministisch. Iemand die gaat voor haar doelen en zich niets aantrekt van de maatschappelijke orde. Een manier van leven die haar veel geluk brengt, maar door de mensen om haar heen met argusogen wordt bekeken. Een heerlijk hoofdpersonage om te volgen door haar onvoorspelbaarheid. Doordat Griffis het verhaal vanuit het hij/zij/hen-perspectief heeft opgetekend hangen we als een vogel boven het verhaal en krijgen we zo alles mee. Ook over Franz. Naast dat we dit verhaal namelijk lezen vanuit het perspectief van de jonge keizerin, wordt ook het perspectief van de keizer mooi uitgelicht in eigen hoofdstukken. We worden deelgenoot gemaakt van de innerlijke worstelingen die hij heeft met zijn functie. Iets dat we in de serie ook deels zagen, maar in het boek nog meer naar voren komt waardoor het voor de lezer ook voelbaar is. Emoties en gevoelens worden mooi naar papier gebracht waardoor je echt onderdeel wordt van het verhaal.

‘Griffis brengt ons de Elisabeth die we kennen!’

Griffis werd voor haar roman geïnspireerd door de Netflix-serie, wat goed zichtbaar is in het verhaal. Momenten volgen elkaar snel op, waarbij voor mij ook het eerste puntje komt dat ik minder vond aan het verhaal. Waar in een serie het fijn is als momenten elkaar snel opvolgen voor de spanning en daarbij met camerawerk onderscheid kan worden gemaakt, zijn sommige overgangen in het boek van Griffis te hard waardoor hoofdstukken niet goed op elkaar aansluiten. Enige zachte overgangen hadden het een meer organisch verhaal gemaakt, waar de spanning ook meer voelbaar was geweest. Desalniettemin wel een groot compliment voor de prachtige schrijfstijl van de schrijfster. Deze is heerlijk gedetailleerd waardoor je zelf haast door het verhaal wandelt. Op sommige momenten krijgen we zelfs een schilderachtige, poëtische schrijfstijl te zien die smaakt naar meer. Aangezien dit boek niet eindigt zoals de film (ik zal niet teveel details weggeven), hoop ik dat we snel een deel 2 gaan zien, waarin de schrijfstijl van Griffis nog meer naar voren mag komen.

‘Keizerin’ is een mooie roman waarin het verhaal van Keizerin Sisi prachtig wordt opgetekend. Hoewel de hoofdstukken niet altijd goed op elkaar aansluiten, brengt Griffis ons met haar gedetailleerde manier van schrijven een verhaal waar hoofdstukken tot leven komen, emoties en gevoelens verder worden uitgediept en we de hoofdpersonages goed leren kennen. Als je dan ook fan was van de serie is het zeker een aanrader om het boek ook te lezen!