Recensie: Kleine grote liefde, Katy Regan

Een verhaal over geheimen, verlies en leugens door de ogen van een tienjarige jongen. Katy Regan bracht afgelopen maand het boek ‘Kleine grote liefde‘ uit.

‘Zac Hutchinson, tien jaar oud, verzamelt feitjes: octopussen hebben drie harten, Usain Bolt is de snelste man op aarde, er zijn maar drie dieren met een blauwe tong. Maar niemand vertelt hem het enige feit dat hij écht wil weten: wie zijn vader is en waar die is. Alles wat zijn moeder erover loslaat, is dat Zacs vader de enige man is waarvan ze ooit echt heeft gehouden. Zac besluit dat er niks anders op zit dan op zoek te gaan. Samen met zijn astmatische maatje Teagan probeert hij zijn moeder haar happily-ever-after te geven. Maar waar Zac snel achter komt, is dat mensen soms een hele goede reden hebben om te verdwijnen.’

Toen ik dit boek voorbij zag komen viel de mooie cover mij meteen op. Ik hou wel van een minimalistische cover en deze staat zeker in mijn top 5. Ik was dan ook ontzettend benieuwd naar het boek. ‘Kleine grote liefde’ is een wervelstorm aan emoties, van verdriet naar blijdschap en weer terug. Schrijfster Katy Regan is erin geslaagd om een verhaal neer te zetten waarbij je zowel tranen met tuiten huilt van het lachen als van ontroering.

Katy Regan is erin geslaagd om een verhaal neer te zetten waarbij je zowel tranen met tuiten huilt van het lachen als van ontroering

Regan beschrijft het verhaal vanuit drie perspectieven: de tienjarige Zac, zijn moeder Juliet en zijn opa Mick. Een drieluik opstelling, gecombineerd met de vlotte en gedetailleerde schrijfstijl van Regan, die ervoor zorgt dat je dit boek in no-time uitleest. Zoals ik al schreef loopt het verhaal over van de emoties. Regan heeft ervoor gekozen om een aantal lastige onderwerpen in haar verhaal te verwerken, zoals pesten. De schrijfster weet dit met zoveel precisie en voorzichtigheid op te schrijven dat je als lezer helemaal mee wordt gezogen in het verhaal. Je raakt snel bevriend met de personages en leeft met ze mee. Dat ze allemaal dan ook nog eens hun eigen karaktertrekjes hebben, laat het verhaal echt tot leven komen.

‘Kleine grote liefde’ is een prachtig verhaal door de rauwe emoties die Regan naar de pagina’s heeft weten te vertalen. Daarnaast maken de personages mooie ontwikkelingen door en sluit je ze als lezer al snel in je hart.

Heb jij ‘Kleine grote liefde’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!