Recensie: ‘Kobo e-reader

E-readers, vijf jaar geleden kon ik mij niet voorstellen om te kiezen voor een digitale versie van een boek. Sinds de Kobo e-reader zijn intrede in mijn leven heeft gemaakt, is dat helemaal veranderd. De compacte, mooie e-readers van Kobo zijn de beste vriend van iedere lezer voor: onderweg, ’s avonds in bed zonder een slapende arm te krijgen van het omhoog houden van een boek en uiteraard voor op vakantie! Afgelopen jaar introduceerde Kobo haar nieuwste model: Kobo Nia. Tijd om deze e-reader te testen!

Eerst de details: de Kobo Nia is een compacte, lichte e-reader met een 6 inch niet spiegelend scherm (met schermverlichtingtechniek van Kobo, ook wel ComfortLight genoemd). Het geheugen is 8GB, wat ruimte biedt voor 6000 boeken, genoeg om je favoriete boekenseries iedere dag met je mee te dragen zonder een koffer achter je aan te hoeven trekken! Belangrijk detail daarnaast is dat de batterij wekenlang meegaat, voor iedereen die de gewoonte heeft om opladers te vergeten op vakantie (welkom bij de club), je kunt met deze e-reader naar hartenlust lezer.

Ik gebruik de e-reader nu een maand en val maar meteen met de deur in huis: I love it! Jarenlang was ik helemaal verknocht aan de Kobo Glo HD, maar deze old trusty begon zijn gebruikerssporen te laten zien. De Kobo Nia is wat mij betreft de perfecte opvolger: gemakkelijk in gebruik, licht in gewicht en met een fijn scherm waarbij je zelf het licht kunt regelen zodat je uren kunt lezen zonder ‘scherm ogen’ te krijgen. Daarnaast zit er in deze e-reader een E-ink scherm, waardoor je ook in direct zonlicht comfortabel kunt lezen, zonder schitteringen in je scherm. Voor mij een vereiste voor een goede e-reader.

Het eerste wat opvalt als je de Kobo Nia aanzet is dat je meteen bij je bibliotheek uitkomt, heel handig om meteen te kunnen beginnen met lezen. Korte preview van de blokcovers verschijnen naast elkaar waar je vervolgens op kunt klikken. Het scherm is goed afgestemd en reageert snel, waardoor je binnen no-time in je favoriete boek aan het lezen bent. De snelheid waarmee de e-reader werkt is voor mij een groot pluspunt. Andere e-readers die ik heb getest konden hier en daar nog wel eens een tikkeltje traag zijn, maar dat is bij de Kobo Nia verleden tijd.

Fijn detail daarnaast is dat je bij deze e-reader zelf de opmaak van het boek kunt bepalen. Zo kun je kiezen uit lettertypes en lettergroottes, waarmee je het boek kunt afstemmen naar jouw wens. Ook pagina-marges, uitvulling en regelafstand zijn helemaal handmatig in te stellen. Ook kun je de hele lees-experience compleet maken door notities in de tekst te maken, ezelsoren te plaatsen en gebruik te maken van het ingebouwde woordenboek.

De ‘Kobo Nia’ is een fijn instapmodel, dat van alle gemakken is voorzien om je een fijne leeservaring te geven. Zelf vind ik vooral het E-ink scherm heel erg handig omdat je zo overal kunt lezen, ook in de zon. De snelheid, het feit dat je hem uniek kunt maken door je eigen instellingen vast te zetten en het handzame design (hij past echt in vrijwel iedere tas, is licht van gewicht en ‘zet zichzelf niet aan’ doordat de aanknop goed geïntegreerd is in het frame ), maakt het voor mij een perfecte e-reader om mee op pad te nemen en ook buiten huis te genieten van het mooie dat de boekenwereld te bieden heeft. Leuk detail: kobo heeft meerdere leuke hoesjes gemaakt voor deze e-reader waarmee hij ook nog eens ontzettend trendy is!

Dankjewel Kobo en Team Lewis dat ik deze e-reader mocht uittesten!