Recensie: ‘Kroon van gouden beenderen’, Jennifer L. Armentrout

Jennifer L. Armentrout, een favoriete fantasy schrijfster van velen. Ik denk dat we met zekerheid kunnen stellen dat wanneer er een nieuw boek van haar hand uitkomt, fantasy liefhebbers van over de hele wereld het boek binnen no time in de boekhandel ophalen. Deze zomer brengt de schrijfster ons alweer het derde deel in de ‘Blood and Ash’ serie, waarin we wederom op pad gaan met de heldhaftige Poppy!

‘Poppy heeft recht op de kroon van het koninkrijk Atlantië, maar er liggen veel obstakels op haar pad. Duistere geheimen komen aan het licht en een langvergeten kracht doet er alles aan om te voorkomen dat de kroon op Poppy’s hoofd belandt. De grootste dreiging is de Koningin van Bloed en As die haar eigen plannen smeedt. Poppy zal samen met Prins Casteel naar het land van de Goden moeten reizen om de koning te wekken. Onderweg ontdekken ze hoever ze willen gaan voor het volk, en voor elkaar.’ (Uitgegeven door Zomer & Keuning, vertaald door Jeannet Dekker).

Laat ik deze recensie eerst aftrappen met een compliment, want wat heeft uitgeverij Zomer & Keuning weer een prachtige editie van het nieuwe boek van Jennifer L. Armentrout neergezet. De intense voorkant maakt benieuwd naar het verhaal dat het huis. Het binnenwerk geeft je meteen een beeld bij de personages, met de prachtige illustraties. En de zwarte pagina’s (buitenkant), maken het limited edition gevoel weer helemaal compleet. Ik kon dan ook niet wachten om aan dit verhaal te gaan beginnen, en jeetje wat heeft Armentrout weer een pakkend verhaal neergezet!

In ‘Kroon van gouden beenderen’ beginnen we meteen waar we in het vorige boek zijn achtergebleven. We zitten vanaf de eerste pagina in de actie en dit houdt nog een hoofdstuk of vijf aan. Dat Armentrout haar fans door en door kent mag dan ook duidelijk zijn, want wat zet ze een geweldig begin neer. Je zit meteen op het puntje van je stoel en wilt weten hoe het verder gaat. Zoals in de vorige twee delen volgen we ook in dit boek Poppy, de krachtige koningin van het koninkrijk Atlantië. Een strijder, een krachtige dame die staat voor haar mensen. In ‘Kroon van gouden beenderen’ spenderen we wat meer tijd met haar buiten de strijd. Na de eerste heftige hoofdstukken vervolgt de strijd op een gematigdere manier, waardoor we Poppy goed leren kennen. Waar ze in het eerste boek nog enigszins timide was, zien we nu een krachtige dame die weet waar ze voor haar staat en haar doelen wil bereiken. Maar ook een jonge vrouw die onderzoekt wat ze precies wil in het leven en zo haar kwetsbaarheden heeft. Iemand waar je jezelf mee kunt vergelijken en al snel een band mee voelt. We zien Poppy als het ware in dit boek verder opgroeien en de echte koningin worden waarvan we allemaal wisten dat die in haar zat.

‘Een sprankelend en spannend derde deel!’

Over de schrijfstijl van Armentrout kunnen we inmiddels kort zijn, deze is nog steeds heerlijk vlot met hier en daar ook veel oog voor details. Armentrout weet wat haar lezers verwachten en dat geeft ze. Al slaat ze in ‘Kroon van gouden beenderen’ ook een andere weg in. We zien dat ze meer de tijd neemt om nieuwe personages te introduceren en vooral Poppy nog meer tijd gunt om haar verhaal te vertellen. Dit maakt dat je haar beter begint te begrijpen en een goed beeld hebt van het verhaal, maar aan de andere kant haalt dit ook enige vaart uit het verhaal. Iets dat vooral in het midden van het verhaal ervoor zorgt dat het hier en daar enigszins voortkabbelt. Gelukkig wordt dit richting het einde weer beter en brengt Armentrout meerdere spannende plottwisten naar voren die je op het puntje van je stoel houden. Ook laat de schrijfster in dit boek de relatie tussen Casteel en Poppy meer vorm krijgen, waardoor ook een aantal pikante scenes niet ontbreken.

‘Kroon van gouden beenderen’ is een spannend derde deel van de zesdelige serie van Armentrout. Het is pakkend door zowel de verhaalontwikkeling als de ontwikkeling die Poppy als hoofdpersonage doormaakt. Het is sprankel door de schrijfstijl van Armentrout en houd je aan de pagina’s gekluisterd door de vele plottwisten. Ik kan niet wachten totdat het volgende deel uitkomt!