Recensie: ‘Labyrint – De verhalen’, Esther Verhoef

Op de dag voor Valentijnsdag viel er een mysterieus pakket op de deurmat, met daarin het nieuwe boek van Esther Verhoef. De, door menig lezer geliefde schrijfster, brengt ons dit jaar een boek met daarin maar liefst 13 spannende verhalen. Maak kennis met ‘Labyrint’.

In Labyrint – De verhalen, komt alles van Nederlands succesvolste schrijfster Esther Verhoef samen. In 13 spannende, verrassende en meeslepende verhalen laat zij de lezer alle hoeken van het thrillergenre zien.’

Zodra Esther Verhoef aankondigt dat ze een nieuw boek gaat uitbrengen gaat bij het merendeel van de Nederlandse lezers de vlag uit. In het verleden wist ze ons dagenlang gekluisterd te houden aan haar spannende boeken. De verwachtingen voor ‘Labyrint’ waren dan ook erg hoog. En ik kan je zeggen, in dit boek laat Verhoef zien wat voor een schrijftalent ze is. De verhalen zijn spannend, prachtig beschreven en brengen je naar het puntje van je stoel.

Verhoef brengt ons met ‘Labyrint’ iets nieuws. Geen verhalen van vuist dikte, maar 13 korte verhalen van soms maar 15 pagina’s lang. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien van deze schrijfster, maar wel geweldig werkt. Verhoef brengt een divers scala aan thrillerverhalen en laat daar niet alleen mee zien hoe rijk het genre is, maar ook hoe rijk haar fantasie is. Hoewel de verhalen kort zijn, wordt de spanning goed opgebouwd en krijg je meerdere keren plottwisten voorgeschoteld die je zeker niet ziet aankomen. Iets wat alleen de zeer ervaren thrillerschrijver voor elkaar krijgen.

‘In ‘Labyrint’ laat Esther Verhoef zien hoe rijk het thriller genre is’

‘Labyrint’ is een boek zoals we hem van Verhoef gewend zijn, lekker vlot met oog voor details. Daarnaast laat ze in dit boek zien dat ze ook over een prachtige beeldende, haast poëtische pen beschikt. ‘Duizenden verdwaalde lichtje flonkerden in een oneindige, blauwzwarte poel’. ‘Labyrint’ is een Verhoef zoals je hem wilt zien, dare I say it: ik vind hem zelfs de beste tot nu toe. De verhalen laten zien hoe mooi de schrijfstijl van de schrijfster door de jaren heen is gegroeid, hoe ze haar lezers perfect aanvoelt en dat ze weet hoe ze een verhaal overtuigend moet brengen.

Het zal je niet verbazen maar ik ben zeker fan van ‘Labyrint’, de verhalen zijn pakkend, de schrijfstijl subliem en de spanning zoals je hem wilt hebben. Een aanrader voor de lezers van Verhoef, maar ook zeker voor iedereen die een boek wil lezen waarin al het moois van het thrillergenre samenkomt!

Heb jij ‘Labyrint’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van de verhalen vindt.