Recensie: ‘Landgoed Rosaville: De theekoepel’, Karin Quint

Afgelopen jaar maakte we kennis met het Nederlandse Landgoed Rosaville door de ogen van historica Laura. We lazen over de rijke historie van het landgoed en haar bewoners. Tijd om nogmaals een stap te zetten op het landgoed in het tweede deel van de boekenserie van Karin Quint: ‘Landgoed Rosaville: De Theekoepel’. Waar we dit keer een duik in de geschiedenis nemen naar 1900.

‘Landgoed Rosaville, 1903. Rosalie de Wit houdt een feest in de tuin van Rosaville. Na de dood van haar vader is ze vanuit Engeland naar Nederland vertrokken en heeft ze haar intrek genomen in de schitterende villa die haar vader ooit voor haar moeder liet bouwen. Met het tuinfeest viert Rosalie dat ze een jaar in Nederland is. Ze huurt de gedreven en enthousiaste fotograaf Arris Nauta in om het vast te leggen. Meteen voelt Rosalie zich tot de fotograaf aangetrokken, maar ze houdt zich aan het advies van haar vader: val nooit voor een man met minder geld dan jijzelf.

Ondertussen heeft zich in de omgeving van Landgoed Rosaville een nieuwe buurtgenoot gevestigd: de charmante fabrikant Jonathan van Bredevoort. Rosalie valt als een blok voor hem en hij lijkt de ideale huwelijkskandidaat. Maar is hij wel de man die ze denkt dat hij is?‘ (Uitgebracht door L.S. Amsterdam).

Karin Quint, ik maakte afgelopen maand pas kennis met haar schrijfstijl toen ik het eerste deel van de ‘Landgoed Rosaville’ serie las, en wat een prachtig eerste deel was dat! Het deed me denken aan het vroege werk van Lucinda Riley en Corina Bomann. Een Nederlandse schrijfster die ons prachtige historische feelgood romans brengt vol liefde, terugblikken naar het verleden en uiteraard veel passie. Het is meer dan welkom in de Nederlandse boekenwereld (en ik hoop dat over een tijdje in het buitenland ook genoten kan worden van de geweldige boeken van Quint). Het eerste deel van de ‘Landgoed Rosaville’ boekenserie werd met veel lof ontvangen. Kan Quint het succes van haar eerste boek evenaren? Ik kan je zeggen: dat doet ze zeker, en wat mij betreft overtreft ze het ook!

‘Feelgood met de hoofdletter F’

In ‘Landgoed Rosaville’ maken we kennis met Rosalie. Ze is in Nederland komen wonen nadat haar vader helaas is overleden. Om haar komst naar ons kleine kikkerlandje te vieren geeft ze een groot tuinfeest. Fotograaf Arris Nauta mag het feestgedruis door zijn lens vangen, maar weet daarmee ook een klein stukje van Rosalie’s hart te vangen. Al is een relatie tussen de twee voor Rosalia compleet uitgesloten, Arris heeft namelijk weinig geld en Rosalie moet op stand trouwen. Fabrikant Jonathan lijkt een betere kandidaat, maar is hij echt wel zo’n leuke man als hij doet voorkomen bij Rosalie? Hoofdpersonage Rosalie in het nieuwe boek van Quint wordt voor een grote uitdaging gezet, gaat ze voor het uiterlijk vertoon of volgt ze haar hart? We worden als lezer helemaal meegenomen in deze worsteling van het hart en dichtbij het personage gebracht. We lezen over haar gedachtes, haar interne worsteling en haar gevoelens. Quint zet ons als beste vriendin naast Rosalie waardoor je al snel, eigenlijk vanaf de eerste pagina, met haar meeleeft. De prachtige band tussen personage en lezer wordt geschept, waarbij je als lezer zo geïnvesteerd bent in het verhaal dat je een arm om Rosalie heen zou willen slaan op de moeilijke momenten, tegen haar wil zeggen dat iemand niet is wie hij lijkt en haar triomfen mee wilt vieren. Prachtig hoe Quint dit voor elkaar weet te krijgen door gevoel en diepgang in het verhaal te brengen.

Iets dat ze doet met een meesterlijke vlotte schrijfstijl. Hoewel het boek drijft op zintuigelijke waarnemingen die Quint met haar prachtige beeldende schrijfstijl optekent, vlieg je net zoals in het eerste boek binnen een mum van tijd door het verhaal. Quint krijgt dit voor elkaar door korte dialogen op te voeren die ze afwisselt met scherpe observaties en stukjes achtergrond. Een mooie combinatie van verhaalvertelling die passend is voor het verhaal. Daarnaast complimenten voor de schrijfster voor het brengen van een verhaal waarbij je als lezer echt een goed beeld krijgt van de omgeving. Een historische roman staat of valt voor mij met de beeldende schrijfstijl van een schrijver. Is deze niet beeldend genoeg dan krijg je als lezer nooit het idee waar het verhaal zich nu echt afspeelt, is het te beeldend dan haalt het veel vaart uit het verhaal. Quint brengt ons een verhaal waarin de perfecte balans hierin is gevonden!

‘Landgoed Rosaville: De theekoepel’ is een prachtig tweede deel in de serie, die ook los te lezen is (Het is overigens zeker een aanrader om ook het eerste deel te lezen). Het verhaal sprankelt door de pakkende personages, de prachtige beeldende doch vlotte schrijfstijl van Quint en de verhaalontwikkeling. Ik ben nu al benieuwd naar wat de schrijfster nog meer voor ons in petto heeft!