Recensie: ‘Landgoed Rosaville, Het koetshuis’, Karin Quint

Landgoed Rosaville bezit vele verhalen, van haar voorgaande bewoners en diens gasten. Historicus Laura ontdekt ze beetje bij beetje als haar oma haar vertelt over een onbeantwoorde liefde uit het verleden. Maak kennis met de boekenserie van Karin Quint: ‘Landgoed Rosaville, het koetshuis‘.

‘Historica Laura woont op het schitterende Rosaville, een landgoed met verhalen in alle hoekjes. Wanneer haar dementerende oma haar vertelt over een onbeantwoorde liefde, duikt Laura in de geschiedenis van het koetshuis op het landgoed. Waarom is die plek zo belangrijk voor haar grootmoeder? Terwijl Laura steeds meer te weten komt over wat er in het koetshuis is gebeurd, wordt ze zelf ook verliefd op Tom. Maar ook bij Laura lijkt het mis te gaan, want Tom heeft geheimen – en niet alleen voor haar… Wat Laura nog niet weet is dat in het koetshuis alles samenkomt, niet alleen in het verleden, maar ook in het nu!’ (Uitgegeven door L.S.Amsterdam).

Karin Quint debuteert met ‘Landgoed Rosaville: Het koetshuis’ in de romanwereld. Na een succesvolle reisgids over het Engeland van Jane Austen was het voor de schrijfster tijd om haarzelf te wagen aan een roman en wat voor een roman heeft ze neergezet! Het is pakkend vanaf de eerste pagina door een moment vol actie waar je als lezer het boek mee opent. Het is heerlijk romantisch door de verschillende liefdesverhaallijnen en prikkelend geschreven waardoor je dit boek in één zit wilt uitlezen.

In ‘Landgoed Rosaville: Het koetshuis’ maken we kennis met historica Laura. Ze woont op het prachtige landgoed waar een hoop verhalen schuilgaan over liefde, verdriet en blijdschap. De plek der herinneringen vormt voor Laura een fijne plaats om te wonen, al helemaal als haar oma haar vertelt over een onbeantwoorde liefde uit het verleden. Tijd voor Laura om haarzelf te verdiepen in de geschiedenis van het landgoed. Quint brengt ons een fijn personage om te volgen, iemand met het hart op de tong. Een heerlijke flapuit die precies weet wat ze wil. We worden dicht bij haar in de buurt gebracht doordat Quint het verhaal vanuit de ik-vorm heeft opgetekend en ons een inkijkje geeft in de gedachtes van Laura. Een manier van verhaalvertelling waarmee meteen een band wordt geschept tussen personage en lezer. Dat je met dit boek dan ook mee kunt leven is een understatement. En dat geldt niet alleen voor de verhaallijn rondom Laura, ook de verhaallijn rondom haar oma is prachtig uitgewerkt, onder andere in dagboekfragmenten. Dit maakt het verhaal levendig, spannend en een ware mozaïek-vertelling waarbij je het gevoel hebt dat je zelf in het verhaal zit.

‘Een schrijfstijl waar je vanaf de eerste pagina verslingerd aan raakt!’

De afgelopen jaren zien we vaker historische romans voorbijkomen, onder andere de werken van Lucinda Riley. Het is voor schrijvers dan ook lastig om nog een niche te vinden die niet aangeboord is en daarmee vernieuwing te brengen in het genre. Quint krijgt het voor elkaar, en dat is vooral toe te schrijven aan haar manier van verhaalvertelling. Ze brengt ons meerdere verhalen tegelijkertijd, weet ze prachtig te verweven en daarbij mooie invloeden terug te laten komen van de Engelse literatuur. Want dat deze schrijfster een voorliefde heeft voor de Engelse literatuur is door het hele boek voelbaar, en dat maakt het verhaal voor mij ook uniek. Quint brengt ons een hedendaags verhaal, maar weet daarbij de magie neer te zetten zoals we onder andere van Jane Austen gewend zijn. Dit is toe te schrijven aan haar prachtige gedetailleerd schrijfstijl die je meteen het verhaal intrekt. Quint weet de perfecte balans te vinden tussen vlotte stukken en meer diepgang voor emotionele passages. Een schrijfstijl waar je vanaf de eerste pagina helemaal verslingerd aan raakt.

‘Landgoed Rosaville: Het Koetshuis’ is een prachtig eerste deel in de debuut romanserie van Karin Quint. Het is pakkend vanaf de eerste pagina, prikkelend door de prachtige schrijfstijl van Quint en heerlijk romantisch door de verschillende liefdevolle verhaallijnen. Ik kan niet wachten om het tweede deel te gaan lezen!