Recensie: ‘Last Chance Books’, Kelsey Rodkey

In een boekhandel werken, voor veel boekenwurmen is het de droom! De hele dag omringt worden door boeken, boekliefhebbers en als eerste de nieuwste releases in je handen hebben. Ook voor hoofdpersoon Madeline is het een droom om in haar tante’s boekhandel te werken. Alleen gaat het daar niet zo goed mee en blijkt een concurrent de zaken er al helemaal niet beter op te maken. Tijd voor actie, in ‘Last Chance Books‘ van schrijfster Kelsey Rodkey.

Nothing will stop Madeline Moore from taking over her family’s independent bookstore after college. Nothing, that is—until a chain bookstore called Prologue opens across the street and threatens to shut them down. Madeline sets out to demolish the competition, but the guy who works over at Prologue seems intent on ruining her life. Not only is he taking her customers, he has the unbelievable audacity to be… extremely cute. But that doesn’t matter. Jasper is the enemy and he will be destroyed. After all—all’s fair in love and (book) war.‘ (Uitgegeven door HarperCollins USA)

Een boek over boekliefhebbers, na het lezen van de samenvatting van ‘Last Chance Books’ was ik meteen nieuwsgierig naar het verhaal. En ik kan je zeggen: maak je maar op voor een bubbly, zoet, romantisch en ook zeker grappig verhaal!

In ‘Last Chance Books’ maken we kennis met Madeline, een pittige jonge meid die er alles aan doet om de boekhandel van haar tante te redden als ze hoort dat ze nog maar voor een maand de huur kunnen betalen. Tijd om alle trucs uit de kast te halen, maar dat wordt behoorlijk lastig als er een nieuwe boekhandel in het pand tegenover je komt te zitten, waar dan ook nog eens een hele knappe jongen de manager is. Madeline komt voor de nodige uitdagingen te staan, maar pakt ze met beide handen aan en dat brengt haar meer dan alleen de kans om de boekhandel te redden. Rodkey zet met Madeline een geweldig personage neer om te volgen. Ze is strijdlustig, inventief (zo klad ze de auto van de buurman vol met reclameteksten over haar eigen boekhandel), grappig en een echte doorzetter. Iemand waar je vanaf het eerste moment een klik mee voelt en gezamenlijk de strijd mee aangaat met de concurrent. Maar Rodkey brengt met Madeline ook een kwetsbaar personage dat in het verleden te maken heeft gekregen met een ouder die haar heeft verlaten en hierdoor nog steeds dagelijks met verdriet te maken heeft. Zeker als haar moeder ineens weer op de stoep staat. De combinatie van de karaktereigenschappen van Madeline en de gebeurtenissen om haar heen maakt dat je benieuwd bent hoe haar verhaal verder gaat lopen.

‘Last Chance Books is een feestje om te lezen’

Het eerste woord dat daarnaast bij mij opkwam om dit verhaal te omschrijven is bubbly, want wat een catchy verhaal heeft de schrijfster neergezet. Het is romantisch door de mooie liefdesverhaallijn die erin zit verwerkt, doorspekt met humor door de opmerkingen en streken die Madeline en Jasper uithalen en heerlijk YA met de nodige drama die erin voorkomt. Rodkey’s schrijfstijl sluit hier ook mooi op aan, ze presenteert ons een vlot verhaal dat straalt door haar gevoel voor verhaalvertelling. Het enige puntje bij dit boek is wel dat het verhaal in het midden enigszins inzakt en daardoor iets teveel vertraagt. Iets dat de schrijfster naar het einde van het verhaal ruimschoots goedmaakt met een aantal plottwisten die weer snelheid en vlotheid in het boek brengen.

‘Last Chance Books’ is een heerlijke ya waar je uren van kunt genieten. De sterke personages, de grappige maar ook ontroerende momenten, de pakkende schrijfstijl en het over het algeheel catchy verhaal maken dit een feestje om te lezen! Ik ben benieuwd naar meer werk van deze schrijfster.