Recensie: ‘Lentegroen’, Jackie van Laren

The Queen of Romance is terug! Jackie van Laren weet ons al jaren aan de pagina’s gekluisterd te houden met haar fijne feelgood boeken, tijd om daar weer een nieuwe serie aan toe te voegen. Deze lente brengt ze ons het eerste deel van de ‘Onder de bomen’ serie, ‘Lentegroen‘!

‘Als de stoere, zelfstandige boswachter Sylvie wordt bedrogen door haar vriend, aarzelt ze geen moment. Ze verhuist met haar dochter Ties naar een plek waar ze een nieuwe baan kan krijgen en zweert nooit meer aan een relatie te beginnen. Boswachterij De Grote Weijde, op de Utrechtse Heuvelrug, is een prachtig gebied, en het boshuisje waar ze zo in kan trekken is ook een bonus. Het enige minpunt: ze moet de als moeilijk bekend staande eigenaar van landgoed Woudenbergh zien over te halen het landgoed open te stellen voor recreanten.

Freek, de eigenaar van het landgoed, is mensenschuw, eenzelvig en een beetje wereldvreemd, maar tegelijk ook hyperintelligent. Hij zit niet te wachten op bemoeienis van buitenaf, maar als er criminele activiteiten op zijn landgoed plaatsvinden en hij Sylvies hulp heel hard nodig heeft, moet hij wel uit zijn schulp komen. Het gaat hem beter af dan hij had gedacht, al is hij ervan overtuigd dat hij zich beter verre van andere mensen kan houden. Vooral van zo’n leuke vrouw als Sylvie.’ (Uitgegeven door Boekerij).

Wanneer er een nieuw boek van Jackie van Laren uitkomt maakt mijn hart toch altijd wel een klein vreugdesprongetje! Haar boeken zijn het best te omschrijven als een klein feestje voor jezelf, waar je kennis gaat maken met interessante personages, kunt meezwijmelen door de liefdevolle verhaallijn en de pakkende schrijfstijl van één van de beste Nederlandse schrijfsters in haar volle glorie ziet. Een omschrijving die ook opgaat voor haar nieuwste boek ‘Lentegroen’, waar we een nieuwe kant van Van Laren te zien krijgen.

In ‘Lentegroen’ maken we kennis met Sylvie, een stoere boswachter, moeder van een lieve en net zo stoere dochter, een vrouw met het hart op de juiste plek. Als ze een nieuwe baan krijgt aangeboden in de bossen op de Utrechtse Heuvelrug, twijfelt ze geen moment en laat ze samen met haar dochter huis en haard achter om hun leven daar verder op te bouwen. Van Laren zet met Sylvie een interessant personage neer om je mee te nemen in dit sprankelende verhaal. Waar de schrijfster in de vorige boeken ervoor koos om relatief ‘jonge’ hoofdpersonages op te voeren, krijgen we dit keer te maken met een hoofdpersonage dat door de wol geverfd is. Een vernieuwde insteek die geweldig werkt. Sylvie is een fijn personage om mee op pad te gaan. Van Laren brengt je dicht bij haar in de buurt, neemt je mee in haar gedachtes en zorgt er zo voor dat je al snel een band met het personage vormt. Iets wat bij het tweede hoofdpersonage, Freek, iets meer tijd kost. De ietwat norse, verlegen Freek vormt het tweede perspectief in dit verhaal. Van Laren schrijft het verhaal namelijk vanuit hen allebei. We maken kennis met hem op een moment in zijn leven, dat hij er klaar voor is om het met iemand te delen. Hoewel we zijn gedachtes lezen laat Van Laren in het begin weinig over hem los, wat hem een mateloos interessant personage maakt. Hoe meer Sylvie over hem uitvindt, zo ook de lezer.

‘Het perfecte boek voor de lente!’

De chemie tussen de twee spat vanaf de eerste pagina van het papier, iets wat we inmiddels gewend zijn door de mooie schrijfstijl van Van Laren. Want ook in dit verhaal weet ze weer als geen ander hoe ze haar verhaal beeldend naar papier moet brengen. Beeldend en vlot, wel te verstaan want de vaart zit er goed in in ‘Lentegroen’. Wat het daarnaast een erg sprankelend verhaal maakt, is de prachtige natuur van de Utrechtse Heuvelrug die door de schrijfster als een derde hoofdpersoon in het boek naar voren wordt gebracht. We lezen over het bos met al haar mooie kanten, die door Van Laren worden omgetoverd tot een magische plek waar je maar al te graag eens op bezoek wilt. Het perfecte boek om de lente mee af te trappen!

‘Lentegroen’ is wederom een pareltje van de hand van Van Laren, een boek waar fans zeker van gaan genieten. Het straalt door de pakkende personages, de verhaallijn die overloopt van de liefde en de overtuigende schrijfstijl die ervoor zorgt dat je binnen no time dit boek uithebt.