Recensie: Leven voor de liefde, Nicholas Sparks

Wanneer er een nieuw boek van Nicholas Sparks uitkomt, maakt mijn hart toch altijd een klein sprongetje. Als er één schrijver is waar ik echt fan van ben dan is het Sparks wel. Weet hij met ‘Leven voor de liefde‘ weer een geweldig verhaal neer te zetten?

‘Hope Anderson staat op een kruispunt in haar leven: haar relatie is op een dood spoor terechtgekomen en haar vader blijkt te lijden aan de vernietigende ziekte ALS. Om tot rust te komen en alles op een rijtje te kunnen zetten, trekt ze zich voor een tijdje terug in het familiehuis in Sunset Beach.

Daar ontmoet ze Tru Walls, een man die sinds de traumatische dood van zijn moeder in het reine probeert te komen met zijn familieverleden en moet zien te achterhalen wie en waar zijn vader is. Hope en Tru voelen zich onmiddellijk tot elkaar aangetrokken, maar staan al snel voor een onmogelijke, hartverscheurende keuze: die tussen hun familie en hun persoonlijke geluk.’

Ik moet eerlijk zeggen dat de twee boeken die Sparks vorig jaar uitbracht mij niet helemaal wisten te overtuigen. Voor mij gevoel was hij zijn romantische touch een beetje kwijtgeraakt. Scheidingen en negativiteit vormde de boventoon in verhalen die dat echte suger coated randje van Sparks miste. Met ‘Leven voor de liefde’ is Sparks weer helemaal terug, en hoe! Het verhaal is pakkend, rijk aan details maar vooral erg liefdevol. De schrijver heeft twee hoofdpersonage naar de pagina’s gebracht die verre van perfect zijn, maar wel samen een liefdeverhaal vertolken dat je nog lang zal bijblijven.

Met ‘Leven voor de liefde’ is Sparks weer helemaal terug, en hoe!

Wat ik zo goed aan dit boek vind is dat Sparks alle tijd neemt om zijn personages te introduceren. Niet zoals in voorgaande boeken met ellenlange passages waarin de personages nadenken, maar door vragen aan elkaar te stellen. De hoofdpersonen leren elkaar kennen net zoals de lezer ze leert kennen. Een mooie manier om telkens een beetje meer te weten te komen. Daarnaast heeft Sparks dit boek opgedeeld in twee delen. Het verhaal van Tru en Hope én 25 jaar later waarin Hope terugkijkt op haar leven. Een mooie manier van het vertellen van een verhaal. De vragen die het eerste deel oproept worden beantwoord in het tweede deel.

Met ‘Leven voor de liefde’ heeft Sparks wederom een geweldig verhaal neergezet waarin hij excelleert. Zijn schrijfstijl is vlot, passend bij het verhaal en uitermate verslavend!

Heb jij ‘Leven voor de liefde’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!