Recensie: ‘Liberté’, Gita Trelease

Verhalen met een magisch randje, ik hou ervan! Gita Trelease bracht ons een tijdje geleden het pakkende verhaal ‘Enchantée’, over het magische leven van Camille. Dit voorjaar bracht ze het tweede deel ‘Liberte’ in deze duologie uit en wow wat een verhaal!

‘Camille Durbonne gambled everything she had to keep herself and her sister safe. But as the people of Paris starve and mobs riot, safety may no longer be possible . . .

Not when Camille lives for the rebellion. In the pamphlets she prints, she tells the stories of girls living at society’s margins. But as her writings captivate the public, she begins to suspect a dark magic she can’t control lies at the heart of her success. Then Louis XVI declares magic a crime and all magicians traitors to France. As bonfires incinerate enchanted books and special police prowl the city, the time for magic – and those who work it – is running out.

In this new Paris where allegiances shift and violence erupts, the answers Camille seeks set her on a perilous path, one that may cost her the boy she loves – and even her life. If she can discover who she truly is before vengeful forces unmask her, she may still win this deadly game of revolution.’ (Uitgegeven door Panmacmillan)

Laat ik deze recensie openen door eerst te zeggen in wat een prachtige verpakking dit verhaal komt, de cover van dit boek trok meteen mijn aandacht! De Franse vibe, de mooie illustratie en de handlettering maken dit een boek dat je in je boekenkast wilt hebben. En niet alleen de cover, want wat heeft Gita Trelease een pakkend, spannend en zeer verslavend verhaal neergezet met Liberté!

We maken voor de tweede keer kennis met Camille en haar vrienden in Liberté. Vanuit de alwetende persoon hang je als een vogel boven het verhaal en krijg je zo over iedereen iets mee. Een geweldige manier van verhaalvertelling die helemaal past bij dit verhaal. Je wordt zo namelijk vanaf het eerste moment in het verhaal gezogen. Trelease schrijfstijl is dan ook te omschrijven als heerlijk vlot, met voldoende oog voor detail om het verhaal beeldend te maken. Je loopt met de personages over straat, bezoekt de locaties waar ze naartoe worden geleid en de magie wordt zichtbaar gemaakt door de pakkende omschrijvingen van de schrijfster. Al is het vooral de verhaalvertelling die uiteindelijk weet te overtuigen. Trelease vervlecht de verhaallijnen van haar personages met verve met elkaar, voert meerdere onverwachtste plottwisten door in hun verhaallijnen en schakelt als een ware ya-koningin gemakkelijk tussen de personages.

‘Magisch, ijzersterk geschreven en pakkend vanaf de eerste pagina’

Hiermee voert ze de spanning ook goed op, want als er iets is dat dit boek is, dan is het wel spannend! Trelease verwerkt meerdere grote plottwisten in het verhaal, maar doet dit op een manier waardoor je ze niet van mijlenver al aan ziet komen. Daarnaast zet de schrijfster een uniek verhaal neer met Liberté, niet vaak zagen we een YA verhaal dat zich afspeelt tijdens de Franse revolutie. Dit decor voor het verhaal maakt dat het nog meer tot leven komt. Het gedegen onderzoek van Trelease zorgt er daarnaast voor dat je ook een aantal feitjes over deze periode te lezen krijgt, waardoor dit magische verhaal ook zeker een realistische vibe heeft. Een realistische vibe die ook zeker komt door de keuze voor hoofdpersonage Camille. Wat zet de schrijfster een krachtig personages neer met Camille. Ze is sterk, strijd voor haar doelen en geeft niet op. Een personages waar je naar op kunt kijken, die inspireert en waar je als lezer door haar daadkracht al snel een band mee opbouwt.

Trelease laat alles samenkomen in ‘Liberté’ en presenteert ons een verhaal dat staat als een huis. De krachtige personages die mateloos interessant zijn, de manier van verhaalvertelling en de prachtige schrijfstijl maken dit een boek om nog vaak te herlezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.