Recensie: ‘Liefde, leven, Lama’s’, Hilary Fields

Lama’s, I love them! De pluizige diertjes zijn favoriet bij velen en krijgen een hoofdrol in het nieuwe boek van schrijfster Hilary Fields ‘Liefde, Leven, Lama’s‘. Maak je maar op voor een heerlijke feelgood roman met de nodige liefde, humor en uiteraard een glansrol voor de lama.

‘Nadat Merry Mannings droom van Olympisch goud voorgoed is verwoest door een iets te intieme ontmoeting met een spar, belandt de voormalig ski-kampioene bij toeval in een carrière als reisjournalist. Maar in plaats van luxe reisjes maken en daarover schrijven, krijgt ze de opdracht om de blog ‘Doe mij vooral niet na’ te starten. En hiervoor ‘mag’ ze afreizen naar een afgelegen lamaboerderij New Mexico…  Al snel zit ze tot over haar oren in de alpaca’s, lama’s en geiten, en alle geuren en kleuren die daarbij voor te stellen zijn. Maar de Last Chance Llama Ranch – en een bepaalde brute cowboy – beginnen haar meer en meer te bekoren. En Merry ontdekt dat het boerenleven (met alle bijbehorende viezigheid) misschien wel precies is wat ze altijd heeft gemist.’ (Uitgegeven door A.W. Bruna, vertaald door Valérie Janssen).

Na het zien van de aandoenlijke cover van ‘Liefde, Leven, Lama’s’ was ik meteen benieuwd naar het verhaal. Verhalen met dieren erin zijn wat mij betreft de perfecte combinatie zoals marshmallows en chocolade, ik kon dan ook niet wachten om te beginnen met lezen! Hilary Fields zet een verhaal neer waar je instant verliefd op wordt door de heerlijke feelgood vibe en de fluffyheid ervan!

Maak kennis met Merry, een vrolijke, tikkeltje rijk opgevoede en daardoor alles gekregen wat haar hartje begeerde, vrouw die alles op alles heeft gezet om haar droom om ski-kampioen te worden op de Olympische spelen uit te laten komen. Een iets te innige ontmoeting met een spar maakt daar binnen een paar seconden een einde aan, waardoor ze op zoek moet naar iets anders. Merry vindt een nieuwe carrière in de journalistiek, en dat brengt haar meer dan gedacht. Fields zet met Merry een fijn, maar ook zeker complex personage neer dat mateloos interessant is om te volgen. We kijken als lezer over haar schouder mee terwijl ze probeert haar leven weer een beetje op de rit te brengen. En worden dichtbij haar gebracht in de pakkende, hilarische columns die ze schrijft waar we haar innerlijke wereld te zien krijgen. Fields brengt ons een personage waar je met iedere pagina die je omslaat meer van gaat houden, iemand met het hart op de tong, die niet perfect is, op sommige momenten kwetsbaar is en andere krachtig, met andere woorden: fijn menselijk!

‘Fluffy, vlot en heerlijk feelgood!’

De schrijfstijl van Fields is in één woord: geweldig! De schrijfster schuwt er niet voor terug om humor te verwerken in het verhaal en ook terug te laten komen in haar schrijfstijl. De woordkeuze van Fields is doorspekt met humor en dik aangezet, als je daar fan van bent (net zoals ik), zul je meermaals met tranen in je ogen zitten van het lachen. Naast vlot en humorvol laat Fields ook een mooie gedetailleerde schrijfstijl zien. Zo krijgen we een beeld van de plaatsen die Merry bezoekt, de lama’s en andere dieren die tegenkomt en de avonturen die ze meemaakt. Al zijn het voor mij vooral de columns geschreven vanuit Merry waarin de schrijfster excelleert. Ik merkte dat ik gaandeweg het verhaal steeds meer begon uit te kijken naar de korte, pakkende columns waarin alles samenkomt: humor, prachtige zinsopbouw, krachtige verhaalvertelling en vlotheid.

‘Liefde, leven, lama’s’, is een fijne feelgood roman, waar je een kleine 500 pagina’ van kunt genieten. De personages zijn mateloos interessant, de schrijfstijl pakkend vanaf de eerste pagina en het verhaal zelf ontzettend verslavend!