Recensie: ‘Little Book of Hermès’, Karen Homer

Het is weer tijd voor wat fashion op Boekhopper! Zoals velen van jullie weten heb ik naast mijn passie voor boeken, ook een grote passie voor mode. Al een tijdje brengt uitgeverij Kosmos ons ‘Little Book of….’ en daar kunnen we deze zomer een nieuw deel aan toevoegen met een klein maar fijn boekje over Hermès ‘Little Book of Hermès‘ !

‘Little Book of Hermès vertelt het verhaal van het Franse modehuis Hermès. In het boek, dat werd geschreven door modehistoricus Karen Homer, vind je talloze afbeeldingen van de meest gewilde ontwerpen, zoals de zijden sjaals, de Birkin en de Kelly bag, en de modecollecties. Hermès ooit in de negentiende eeuw begonnen als zadelmakerij groeide in bijna twee eeuwen uit tot een fashionmerk dat bekendstaat om de iconische tassen, de herkenbare verpakking en de vele beroemdheden die er graag mee pronken, onder wie Grace Kelly en Jane Birkin in de vorige eeuw, en later Victoria Beckham en Cardi B. Het deel over Hermès maakt onderdeel uit van de reeks Little Books over de bekende modehuizen.’ (Uitgegeven door Kosmos Uitgevers, vertaald door Percy Balemans)

Wat begon als een merk voor de paardensport is zo’n tweehonderd jaar later uitgegroeid tot een merk waar menig vrouw en man over droomt. En dan niet alleen over de bekende Birkin en Kelly bag, maar ook over de iconische armbanden en de prachtige oranje verpakking waarin alles wordt verpakt. Historicus Karen Homer trakteert ons deze zomer weer op een parel van een modeboek, een boek dat je alleen maar kunt koesteren en nog vaak opslaat als naslagwerk!

Homer steekt het boek in zoals we van haar gewend zijn in de ‘Little book of…’ serie. We beginnen met een korte samenvatting van het merk, waarin we onder andere leren dat grote namen als Jean Paul Gaultier en Margiela lange tijd aan het roer hebben gestaan. Om vervolgens meteen de geschiedenis in te duiken naar de familie Hermès, die tot op de dag van vandaag nog steeds het bedrijf runt. Het begon allemaal in de vroege jaren 1800, als Thierry Hermès een florerend bedrijf opzet op het gebied van paardensport, met onder andere zadels. Beetje bij beetje begint hij meer te ontwerpen, vinden steeds meer mensen zijn bedrijf en wordt de naam Hermès er een om niet meer te vergeten. Zeker niet toen in de late jaren 1900 zijn achterachterkleinzoon het bedrijf wist om te vormen tot een waar modehuis dat onlosmakelijk verbonden zou blijven met de modewereld. Homer neemt ons mee in de geschiedenis van een familiebedrijf waarbij in de vroege jaren de passie voor mode en kunst al doorschijnt. Een bedrijf dat ervoor heeft gekozen om haar geschiedenis eer aan te doen, door onder andere nog steeds dezelfde manier van stikken te hanteren voor hun tassen als ze deden voor hun zadels, waarbij iedere modeontwerper die aan het roer staat zelf het overzicht over de productie behoudt door toe te zien op kwaliteit en waarbij de familie ten allertijde de goede naam zal bewaken. De schrijfster geeft ons een inkijkje in Hermès en dat blijkt er een te zijn om niet meer te vergeten en waar je modehart sneller van gaat kloppen.

‘Een eerbetoon aan Hermès’

Dit is ook toe te schrijven aan de manier van verhaalvertelling van Homer. Ze weet als geen ander hoe ze een verhaal catchy moet brengen en je zelfs in de wat meer taaie materie vast kan houden. Daarnaast laat ze in dit boekje ook weer prachtig zien wat voor gedegen onderzoek ze heeft gedaan om het verhaal van Hermès op te tekenen. Vergezeld met prachtige foto’s van de ontwerpen, schetsen en illustraties krijgen we een verhaal te lezen waarin alle details worden uitgelicht. Waarin niets aan het raden over wordt gelaten en je een compleet beeld hebt van het modehuis zoals het was en door de jaren heen is geworden. Ik kan dan ook niets anders zeggen dan complimenten voor Homer voor het wederom brengen van een boek waar iedere modeliefhebber zijn of haar hart bij kan ophalen.

‘Little Book of Hermès’ brengt ons een mooi inkijkje in het ontstaan en reilen en zeilen van het modemerk dat door de jaren heen bij zoveel mensen geliefd is geworden dat er zelfs een wachtlijst is voor het bemachtigen van een Hermès tas. Homer zet een inspirerend verhaal neer dat je aan de pagina’s gekluisterd houdt om erachter te komen wat het geheim van het Franse modemerk is. Een mooie aanvulling op de al bestaande verhalen in de ‘Little book serie’!