Recensie: ‘Little Book of Louis Vuitton’, Karen Homer

De man die eigenhandig de wereld van de tassen op zijn kop zette met prachtige ontwerpen met catchy logo dat tot op de dag van vandaag nog steeds staat voor de ultieme luxe. Modejournalist Karen Homer vangt het verhaal van mode-icoon Louis Vuitton doeltreffend in ‘Little Book of Louis Vuitton‘.

Little Book of Louis Vuitton van modejournaliste Karen Homer is een prachtig geïllustreerd verhaal van een van ’s werelds meest luxueuze modehuizen. Lees over de jonge Louis die zijn fortuin zocht in Parijs, de transformatie van tassenmaker naar high fashion-label, de wereldwijde expansie in de jaren tachtig, de oprichting van het machtige modeconglomeraat LVMH en de aanstelling van Marc Jacobs die met gedurfde creaties kwam. De tassen met het kenmerkende LV-monogram bungelen al meer dan 150 jaar aan armen van beroemdheden en royals.‘ (Uitgegeven door Kosmos).

Jackie Kennedy, broer en zus Smith en nog vele andere beroemdheden lopen er mee weg, de tassen en hutkoffers van Louis Vuitton. Halverwege de negentiende eeuw opende de jonge Vuitton een eigen atelier in Frankrijk, waar hij alleen op bestelling tassen en hutkoffer verkocht. Zijn zoon maakte het bekende LV-monogram, waar tot op de dag van vandaag door veel modeliefhebbers nog reikhalzend naar wordt gekeken om een item te bemachtigen met het logo erop. Modejournalist Homer vangt met haar vlotte en pakkende schrijfstijl het verhaal van de ontwerper, en geeft ons daarmee niet alleen een exclusief inkijkje in zijn leven, maar ook zij gedachtes en emoties wat een prachtig boek oplevert.

We maken in ‘Little Book of Louis Vuitton’ kennis met de jonge Louis Vuitton, die destijds al een grote ambitie voor mode had. In zijn late tienerjaren reist hij af naar Parijs, waar hij enkele jaren over doet, om daar zijn eigen atelier te openen. En dat legt hem zeker geen windeieren, zo vangt hij onder andere de aandacht van het hof met zijn prachtige creaties. We volgen het verhaal van Vuitton vanaf zijn prille succes tot onder andere de opening van winkels in Azië waar hij grote successen wist te behalen. Een belangrijke rol in het verhaal is weggelegd voor Marc Jacobs, die met Vuitton een gewaagde maar ook nodige stap zette naar het moderne tijdperk met daarbij een flinke lading creativiteit. Homer geeft ons een verhaal waar iedere modeliefhebber van zal smullen, met catchy details, veel geschiedenis elementen die ervoor zorgen dat je een goed beeld krijgt van de tijd waarin dit prestigieuze merk is opgericht en de creatievelingen die het al die jaren draaiende hebben gehouden.

‘Een boek voor de echte modeliefhebber!’

Homer schrijfstijl is perfect in dienst van het verhaal, van vlotte passages waarin de kleding beeldend wordt gemaakt alsof je zelf bij een modeshow aanwezig bent, tot met geschiedenis doorspekte stukken waarin je goed beeld krijgt van hoe het modemerk is opgestart en haar rol in het modelandschap. Maar het is vooral Homer’s objectieve blik bij al deze gebeurtenissen die je als lezer in staat stelt om echt kennis te maken met Vuitton het merk en de mode-icoon erachter. Waarbij ik vooral een compliment wil maken aan de schrijfster voor het doeltreffend weergeven van de onderliggende emoties die het boek net dat beetje extra geven om echt goed kennis te maken met Vuitton.

‘Little Book of Louis Vuitton’ is een prachtig eerbetoon aan de man die in de negentiende eeuw voorgoed zijn stempel drukte op de wereld van de tassenmode, een man die tot op de dag van vandaag nog steeds nieuwe talenten inspireert. Een boek voor de echte modeliefhebber!