Recensie: ‘Little book of Yves Saint Laurent’, Emma Baxter-Wright

Yves Saint Laurent, de man die ervoor zorgde dat vrouwen ook unisex kleding aankonden door zijn vernieuwende manier van couture. Modejournaliste Emma Baxter-Wright vangt het leven van het mode-icoon in ‘Little book of Yves Saint Laurent’ en zet daarmee een uiterst interessant werk neer.

‘Little book of Yves Saint Laurent’ is een prachtig geïllustreerd boek over deze raadselachtige, gedurfde en verbazingwekkend creatieve ontwerper. Het volgt zijn ontwikkeling van modestudent tot rechterhand van Christian Dior, tot de man die in 1961 zijn eigen modehuis oprichtte. Daar creëerde hij zijn beroemde ‘le smoking’, bracht het leren jack naar de mainstream en verbaasde de modewereld met een mix van elegantie en artistiek drama. Een stijlvol cadeau voor elke modefanaat.’ (Uitgegeven door Kosmos uitgevers, vertaald door Marthe Philipse).

Boeken over modeiconen, ik kan er niet genoeg lezen! De verhalen over hun leven, hoe ze bij mode zijn uitgekomen, wie hun inspiratiebronnen waren, het blijft keer op keer ontzettend interessant! Modejournalist Emma Baxter-Wright brengt ons dit jaar het verhaal achter mode-icoon Yves Saint Laurent en laat ons echt kennismaken met de man die zijn sporen diep heeft nagelaten in de modewereld.

Verlegen, enigszins kwetsbaar en een onwijs groot talent als het aankomt op mode. Yves Saint Laurent mag dan niet de typische modeontwerper zijn die feestjes afgaat om zijn kleding aan de man te brengen, hij is een ware kunstenaar. Al in zij vroege jaren werd hij door zijn moeder gestimuleerd om verder te gaan met zijn passie en voerde hij voor zijn zussen theatershows op met zelfontworpen kleding. Het is daar dat je de eerste sporen terugvindt van zijn eigentijdse stijl, die de vrouw van destijds omtoverde in een stoere dame. Baxter-Wright presenteert ons een man die precies wist wat hij wilde en daar alles voor overhad, die zichzelf stilletjes in de wereld van de couture wist te werken maar daar een werk heeft neergezet dat luider spreekt dan hij ooit zal hebben gedaan. De schrijfster brengt ons met haar anekdotes en rake observaties dichtbij het mode-icoon Yves Saint Laurent, maar ook de man die hij was in privé sfeer. Vergezeld met prachtige foto’s uit die tijd maken we echt kennis met hem, iets dat de schrijfster met verve heeft weten te bereiken. Hoewel Saint Laurent zelf het verhaal niet vertelt, zien we zijn leven wel door zijn ogen.

‘Een prachtige ode aan een geweldig mode icoon!’

Baxter-Wright beschikt over een fijne vlotte schrijfstijl, waardoor je vanaf de eerste pagina meteen in het verhaal zit. Aan de hand van familieverhalen van Saint Laurent, anekdotes en tijdsaanduidingen krijgen we een goed beeld van het leven en werk van de modeontwerper. Daarbij deinst de journaliste ook niet terug om enige emotie in het verhaal te verwerken. Ze brengt de feiten uit het leven van Saint Laurent met precisie, construeert gebeurtenissen en geeft ze lading mee door ze te observeren en doeltreffend te delen met de lezer. Vooral bij de band tussen de modeontwerper en zijn moeder brengt ze dit prachtig naar voren, je ziet voor je hoe zijn moeder hem steunde door dik en dun, hoe ze zijn dromen mee wilde najagen en hem de mogelijkheid gaf om zich te ontwikkelen. Het zijn deze momenten die het boek voor mij meeslepend en hartverwarmend maken.

‘Little book of Yves Saint Laurent’ is een prachtig verhaal over de modeontwerper die zoveel heeft betekend voor de modewereld, destijds en nu nog steeds zichtbare sporen heeft nagelaten. Een mooie eerbetoon dat mateloos interessant is om te lezen en in de boekenkast van iedere modeliefhebber thuishoort!