Recensie: Looking for Alaska, John Green

We kennen hem voornamelijk van Paper Towns en The Fault in Our Stars, maar John Green’s eerste boek Looking for Alaska mag zeker niet vergeten worden. Looking for Alaska (of in het Nederlands Het Grote Misschien) is een boek over vriendschap, volwassen worden en die ene grote eerste liefde.

Miles Halter is gefascineerd door Beroemde Laatste Woorden. Geïnspireerd door de laatste woorden van de Franse dichter Rabelais gaat hij op zoek naar een Groot Misschien. Niet door te sterven, maar door zich in te schrijven voor een kostschool in Alabama. Eenmaal aangekomen op Culver Creek maakt Miles kennis met zijn kamergenoot Chip Martin – de Kolonel – en met Alaska Young. Slimme, grappige, mooie, onvoorspelbare, sexy Alaska, voor wie Miles als een blok valt en die hem Het Grote Misschien in katapulteert – Miles ontredderd achterlatend.

looking for alaska 2

Een boek zoals je hem van John Green verwacht, opnieuw gaat hij geen grote onderwerpen uit de weg. Green’s werk is taboe doorbrekend terwijl je daar bij het lezen van het boek waarschijnlijk niet eens bij stilstaat. Miles is stille jongen die op zijn oude school maar geen vrienden kon maken. Op Culver Creek komt daar verandering is. Miles wordt volwassen en zoekt zijn eigen grenzen op. Love-interest Alaska speelt daar een grote rol in. Bij de eerste blik op Alaska is Miles meteen verkocht.

Green is de koning van de laatste woorden, die bij iedere lezer zullen binnenkomen

Het boek is opgedeeld in dagen voor de kus en dagen na de kus tussen Alaska en Miles. Het begin van het verhaal is daardoor ook heel vlot geschreven. Je wacht op het moment totdat Alaska ook interesse toont voor Miles. De dagen na de kus, die in teken staan van een tragische gebeurtenis (ik vertel je niet teveel, maar het is echt een tragisch moment!) verliezen de snelheid waardoor het verhaal wat langdradig wordt. Het doet enigszins afbreuk aan het begin van het verhaal. Het einde van het verhaal daarentegen maakt weer heel veel goed. Green is de koning van de laatste woorden, die bij iedere lezer zullen binnenkomen.

Als je fan bent van Green dan zal dit boek je zeker niet teleurstellen. Het doet enigszins onder voor de andere boeken omdat het soms aan snelheid ontbreekt, maar laten we ook even in gedachten houden dat dit het debuut was van deze geroemde schrijver.

Heb jij Looking for Alaska ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vindt!