Recensie: ‘Lucie Yi Is Not A Romantic’, Lauren Ho

‘Last Tang Standing’, toch wel één van mijn favoriete boeken door het geweldige gevoel voor humor en uiteraard drama! Schrijfster Lauren Ho brengt ons deze zomer een nieuw boek van haar hand, waarin we Lucie Yi volgen die niets liever wil dan huisje boompje beestje. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk te vinden, dus besluit ze het heft in eigen handen te nemen en haar kinderdroom alvast uit te laten komen via een soort tinder voor mensen met een kinderwens. Maak kennis met het grappige, romantische en heerlijk geschreven ‘Lucie Yi Is Not A Romantic’!

Management consultant Lucie Yi is done waiting for Mr. Right. After a harrowing breakup foiled her plans for children—and drove her to a meltdown in a Tribeca baby store—she’s ready to take matters into her own hands. She signs up for an elective co-parenting website to find a suitable partner with whom to procreate—as platonic as family planning can be.

Collin Read checks all of Lucie’s boxes; he shares a similar cultural background, he’s honest, and most important, he’s ready to become a father. When they match, it doesn’t take long for Lucie to take a leap of faith for her future. So what if her conservative family might not approve? When Lucie becomes pregnant, the pair return to Singapore and, sure enough, her parents refuse to look on the bright side. Even more complicated, Lucie’s ex-fiancé reappears, sparking unresolved feelings and compounding work pressures and the baffling ways her body is changing. Suddenly her straightforward arrangement is falling apart before her very eyes, and Lucie will have to decide how to juggle the demands of the people she loves while pursuing the life she really wants.’ (Uitgebracht door Penguin Random House)

Boeken die een beetje een Bridget Jonas achtige vibe hebben, ik hou ervan! Helemaal als er een vleugje ‘Crazy Rich Asians’ inzit en ‘Sex and the City’. Als dit jouw ook als het perfecte recept voor een goed boek in de oren klinkt, dan heb ik zeker een nieuwe aanrader voor je gevonden ‘Lucie Yi Is Not A Romantic’. Een verhaal dat meermaals de tranen in mijn ogen bracht van het lachen, maar ook zeker op sommige momenten van ontroering.

In ‘Lucie Yi Is Not A Romantic’, maken we kennis met Lucie Yi. Een jonge vrouw die wordt omringt door een gezellige groep vrienden waar de ene naar de ander het helemaal voor elkaar lijkt te hebben in de liefde en aan gezinsuitbreiding begint. Iets waar Lucie al van droomt van kinds af aan, maar de ware Jacob vinden is haar nog niet gelukt. Ze besluit het heft in eigen handen te nemen en, naar aanraden van een vriendin, haarzelf in te schrijven voor een tinder voor mensen met een kinderwens. Collin, waar ze al snel een match mee heeft, lijkt de perfecte partner te zijn voor Lucie, maar haar ex-verloofde brengt flink wat roet in het eten. Ho brengt ons een heerlijk personage om te volgen, iemand met het hart op de tong die krachtig gaat voor haar eigen doelen, maar ook struikelend en worstelend door het leven gaat. Iemand waar je jezelf mee kunt vergelijken en in kunt herkennen. De schrijfster tekent het verhaal pakkend op vanuit het vogelperspectief waardoor we als een vogel boven het verhaal hangen en alles meekrijgen over Lucie’s zoektocht naar liefde en genegenheid. Want, hoewel dit verhaal erg humorvol wordt ingestoken, laat Ho ons een kwetsbare kant van Lucie zien waardoor je een band met haar opbouwt en met haar meevoelt. Ik kan me dan ook zo voorstellen dat dit verhaal voor mensen met een kinderwens herkenbaar zal zijn (de drama in het verhaal uitgesloten).

Een verhaal om een middagje vrij voor te plannen!’

Ho brengt ons een verhaal zoals we van haar inmiddels mogen verwachten: vlot, humorvol en heerlijk op het scherpste van de sneden. Ze deinst er niet voor terug om haar personages zichzelf op de hak te laten nemen en enigszins lastigere onderwerpen te behandelen zoals bijvoorbeeld kinderen krijgen. Dit doet ze met humor doch respect. Waarbij ze pakkend onderliggende boodschappen verwerkt die je tussen de regels door kunt lezen. Zoals dat het echt niet altijd makkelijk is om kinderen te krijgen en wanneer je ze hebt dat het ook niet altijd een feestje is. Ho geeft een realistische kijk op een onderwerp dat in veel boeken toch vaak rooskleurig wordt afgedaan. Complimenten dan ook voor de schrijfster voor deze aanpak. Het is echter wel de uitgebreidheid van het onderwerp dat er in het begin voor zorgt dat het verhaal moeilijk op gang komt en ook enigszins lastig te volgen is. Je merkt dat Ho zoekt naar de juiste balans tussen de serieuze onderwerpen en humor in het verhaal, maar daardoor soms iets teveel aandacht geeft aan de minder belangrijke dagelijkse futiliteiten. Dit doet helaas wat afbreuk aan het begin, maar wordt gaandeweg het verhaal wel steeds beter.

‘Lucie Yi Is Not A Romantic’ is een fijn feelgood boek met een pakkend onderwerp, dat straalt door het kwetsbare hoofdpersonage, de heerlijke humor en drama in het verhaal en de schrijfstijl van Ho. Een verhaal om een middagje vrij voor te plannen.