Recensie: ‘Midnight Sun’, Stephenie Meyer

Vijftien jaar geleden zette de toen nog onbekende schrijfster Stephenie Meyer haar eerste letters op papier voor ‘Twilight’. Een boek dat de geschiedenis ingaat als één van de meest iconische verhalen over onsterfelijke liefde. Drie boeken*, een spin-off en complete filmreeks volgden, we konden er geen genoeg van krijgen. Tijd om weer helemaal terug te duiken in dat bekende Twilight-gevoel (lees: niet meer kunnen stoppen met lezen door de liefde en spanning) en mee te zwijmelen met de liefde tussen Bella en Edward in ‘Midnight Sun‘.

Toen Edward Cullen en Bella Swan elkaar ontmoetten in Twilight werd er een iconisch liefdesverhaal geboren. Maar tot nu toe hebben fans alleen Bella’s kant van het verhaal gelezen. Eindelijk kunnen lezers nu ook Edwards versie van het verhaal lezen. Dit onvergetelijke verhaal, verteld vanuit Edwards perspectief, krijgt een nieuwe en donkere wending. De ontmoeting met Bella is de meest zenuwslopende en intrigerende gebeurtenis die hij in zijn jaren als vampier heeft meegemaakt. Hoe meer fascinerende details we leren over Edwards verleden en de complexiteit van zijn gedachten, hoe meer we begrijpen waarom dit de meest bepalende strijd van zijn leven is. Hoe kan hij zijn hart volgen als dit betekent dat hij Bella in gevaar kan brengen?

Niet te geloven dat het alweer vijftien jaar geleden is dat we kennismaakte met Bella Swan en de knappe vampier Edward Cullen. De YA-wereld raakte in de ban van het onmogelijke liefdesverhaal. In 2008 kwam naar buiten dat schrijfster Stephenie Meyer bezig was met een verhaal waarin ze ‘Twilight’ vanuit Edward’s perspectief beschrijft. Helaas lekte er een aantal hoofdstukken uit en besloot Meyer niet door te gaan met het project. Tot nu! In mei werden we compleet verrast toen de schrijfster bekendmaakte haar langverwachte boek toch uit te gaan brengen. Is het alles waar we op hoopte? Brengt ze iets nieuws naar de tafel? Ik kan je zeggen: ‘wauw wauw wauw, dit boek is alles wat je ervan verwacht en meer!’

In ‘Midnight Sun’ volgen we het verhaal vanuit het perspectief van Edward. Een donkerder, duisterder verhaal dan we gewend zijn van het eerste boek van de serie. Edward is geobsedeerd door Bella, kan haar niet uit zijn gedachten krijgen ook al weet hij dat het beter is als ze zonder hem verdergaat. Meyer vangt de innerlijke worstelingen van haar personage met verve en verandert Edward van een heartthrob in een mateloos interessant en complex hoofdpersonage. Een personage waar we vijftien jaar geleden allemaal verliefd op werden, maar nu pas beter leren kennen. Edward was altijd die galante, hoffelijke jongen, die werd gekweld door het wezen dat hij was geworden. Een personage waar je compassie voor voelt door de strijd die hij iedere dag aan moet gaan om bij zijn geliefde te zijn. Meyer laat een meer duistere kant van hem zien door je een inkijkje te geven in zijn gedachten. Een kant van Edward zoals we hem nog nooit zagen. Vooral in het begin van het verhaal moest ik ietwat wennen aan de duistere kant van Edward. Meyer brengt zijn bloedhonger goed naar voren, waar je als lezer wel in moet komen door de gedetailleerde omschrijvingen. De sugar coating van ‘Twilight’ is er compleet af en wat je ervoor terugkrijgt is een rauw verhaal dat pakt vanaf de eerste pagina.

‘Stephenie Meyer geeft in ‘Midnight Sun’ een nieuwe draai een het immens populaire verhaal over Bella en Edward’

Een verhaal dat tevens ook compleet nieuw aanvoelt. In het begin was ik benieuwd of er veel overlap zou zitten tussen de twee boeken, maar de schrijfster heeft daar een aantal slimme elementen voor in het verhaal geschreven die voor vernieuwing zorgen. Zo lezen we eindelijk over alle gedachtes die Edward door zijn gave opvangt, zien we zijn ongelofelijk sterke connectie met Alice en haar visioenen meer naar de voorgrond komen en krijgen en een aantal nieuwe details over de geschiedenis van de Cullens te lezen. Hierdoor voelt het verhaal rijk aan en werkt Meyer het fenomeen ‘ik lees nog één hoofdstuk’ goed in de hand. Dit is vooral ook toe te schrijven aan de mooie spanningsopbouw die in het verhaal zit. Waar dit in ‘Twilight’ voornamelijk bestond uit ‘gaat Edward haar verlaten of niet’, krijgen we in dit verhaal een hele andere spanning voorgeschoteld ‘blijft Bella leven of niet’. Hoewel ik wist hoe het verhaal zou eindigen, zat ik toch meerdere malen op het puntje van mijn stoel in de scènes waarin Edward en Bella alleen waren.

De schrijfstijl van Meyer is weer om door een ringetje te halen. Hoewel het vijftien jaar geleden is dat het eerste boek uitkwam, voelt de schrijfstijl van Meyer vertrouwt, alsof de boeken elkaar binnen korte tijd hebben opgevolgd. Vanaf de eerste pagina zit Meyer helemaal in het verhaal, ze kent haar personages door een door en weet je als lezer helemaal mee terug te nemen in hun verhaal. ‘Midnight Sun’ brengt je weer helemaal in de ‘Twilight’ sfeer en smaakt naar meer. Daarnaast zal het voor veel fans een fijn nostalgische gevoel meegeven. Wie zat vroeger niet tot in de laten uren nog te lezen in de vuistdikke boeken omdat je erachter wilde komen hoe het verhaal verder ging. Wie liet geen traantje toen de vechtscène begon om vervolgens opgelucht adem te halen toen het een visioen bleek te zijn. Meyer, grondlegger van het YA-genre, brengt de innerlijke tiener weer in ons naar boven die niet kan stoppen met lezen, zichzelf weer in tweestrijd bevindt over team Jacob of Edward en die bovenal ontzettend geniet van deze boeken. Complimenten daarnaast voor vertalers Maria Postema en Elise Kuip, die de woorden van Meyer beschikbaar maken voor veel fans en haar toon perfect weten te vangen.

*Leuk detail voor alle fans van de boekenreeks, Meyer maakte tijdens de ‘Books-A-Million’ livestream bekend dat ze nog twee boeken aan de serie zou willen toevoegen. De eerste hoofdstukken staan al op papier, maar het zal nog een tijdje duren voordat we weten hoe het verhaal verdergaat (of misschien wel dat van Rosalie, Jasper, Alice of Renesmee), want de schrijfster wil haarzelf eerst op een ander project gaan richten.

Heb jij ‘Midnight Sun’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt!