Recensie: ‘Misschien is het anders’, David Yoon

In de Boekenweek voor Jongeren mag een recensie van een geweldige YA verhaal uiteraard niet ontbreken. Begin september bracht schrijver David Yoon zijn debuut YA uit genaamd ‘Misschien is het anders‘. Een prachtig verhaal dat, wat mij betreft, zeker niet mag ontbreken in deze feestelijke week.

Frank Li is een Tussenpersoon – zijn zelfverzonnen term voor Koreaans-Amerikaanse kinderen die gevangen zitten tussen enerzijds de traditionele verwachtingen van hun ouders en anderzijds hun Amerikaanse omgeving. Zijn ouders hebben één regel wanneer het over relaties gaat: date een Koreaanse. Dat wordt moeilijk wanneer Frank verliefd wordt op de slimme, mooie, maar ook witte Brit.
Mede-Tussenpersoon Joy heeft hetzelfde probleem, dus ze sluiten een deal: ze doen alsof ze met elkaar daten om zo hun ouders om de tuin te leiden. Het lijkt een perfect plan, maar uiteindelijk leiden hun nepdates ertoe dat Frank zich afvraagt of hij de liefde – en zichzelf – ooit echt goed begrepen heeft.
‘ Vertaald door Esther Ottens.

‘Het examenjaar is ingetreden. Is ingetreden klinkt cooler dan is begonnen, want als je het op de juiste toon zegt klink je als de laatst overgebleven ridder die met noodlottig nieuws bij zijn vermoeide koning komt, die op zijn beurt van ontzetting een krachteloze hand over zijn gelaat haalt. De teloorgang is ingetreden, Uwe Hoogheid. De val van het Huis Li is ingetreden.‘ Yoon steekt zijn debuut YA op een vlotte, humoristische manier in. Een lijn die hij gedurende het boek, hoewel er ook veel emotionele momenten zijn, doortrekt.

In ‘Misschien is het anders’ maken we kennis met Frank Li, een Koreaanse jongen die gevangen zit in de traditionele verwachtingen van zijn ouders. Zo wordt hij geacht om verliefd te worden op een Koreaanse en moet hij de beste scores halen op school. ‘Toen de uitslag kwam bleek ik van de mogelijke 1520 punten er 1400 te hebben gehaald, een score van 92,1 procent. Mijn vrienden beloonden me met even krachtige als spontane high fives, maar in mijn oren klonk het als het pets pets pets van vlakke handen op de vergrendelde deur van een grafkelder…. Toen ik het aan pa en ma vertelde keken ze me vol ongeloof en medelijden aan, alsof ik een dood musje in het park was. En dit is wat mijn moeder zei, geen grap: ‘Maak je geen zorgen, we houden toch wel van je.’

‘Wat zich ontvouwt vanaf de eerste pagina is een prachtig coming-of-age verhaal’

Het zal je niet verbazen dat het verhaal niet helemaal loopt volgens de verwachtingen van Frank’s ouders. Wat zich namelijk ontvouwt vanaf de eerste pagina is een prachtig coming-of-age verhaal, los van alle clichés die hier vaak bij komen kijken. Nee, Yoon zet een eigentijds verhaal neer waar grote aandacht is voor de Koreaanse cultuur en waar een tiener zijn eigen identiteit in probeert te ontdekken. Een prachtig relaas dat inspireert, aanzet tot denken en zeker ook fijn leest. Zo beschikt Frank over een groot vermogen tot zelfspot, waardoor ogenschijnlijke ‘normale’ situaties mateloos interessant worden. Zo zijn zinnen als ‘Holy Vliegend Spaghettimonster in de pastafariaanse hemel’ geen uitzondering maar de regel. Het is ook hierin dat de schrijfstijl van Yoon sprankelt. Zijn schrijfstijl is vlot, doch gedetailleerd, soms zelfs schilderachtig te noemen en precies goed voor de doelgroep van het boek.

Over het verhaal kan ik verder kort zijn, dat is uniek van insteek en brengt iets heel nieuws naar het YA genre. Uiteraard hebben we eerder verhalen voorbij zien komen waarin de Koreaanse cultuur een belangrijke bijrol speelt. Denk bijvoorbeeld aan de immens populaire ‘To all the boys I loved before’. Maar Yoon geeft de cultuur ook een hoofdrol waardoor je echt goed beeld krijgt van de (ongeschreven) regels die daarbij komen kijken. Daarnaast is het een echt coming-of-age verhaal waar je als lezer over de schouder van de hoofdpersoon meekijkt. Een hoofdpersoon dat lekker menselijk is, hier en daar stuntelt en waar je je als snel mee kunt identificeren.

Ik ben aangenaam verrast door ‘Misschien is het anders’ van David Yoon. Een prachtig, pakkend coming-of-age verhaal dat zeker niet mag ontbreken in deze Boekenweek voor Jongeren. Hoe cliché het ook mag klinken, het is een echte aanrader.

Heb jij ‘Misschien is het anders’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!