Recensie: Modern Family S10

Vergeet Home Alone en Santa Clause deze kerst en breng het door met de hilarische Pritchett-Dunphy-Tuckers familie in Modern Family! 20th Century Fox bracht begin deze maand alweer het tiende seizoen van de serie uit op DVD en stuurde een exemplaar op naar Boekhopper. Weet het tiende seizoen net zo te overtuigen als de anderen?

20th Century Fox

‘Aan het begin van het hilarische tiende seizoen staat Jay op het punt als grand marshal deel te nemen aan de Fourth of July-parade en zorgen de Pritchett-Dunphy-Tuckers voor het nodige vuurwerk. Phil krijgt de kans zijn carrière een nieuwe wending te geven en Claire blijft worstelen met haar nieuwe rol in de familie. Terwijl Jay’s bedrijf letterlijk naar de honden gaat, is Gloria geobsedeerd door de relatie van Manny en de buitenschoolse activiteiten van Joe. Mitch krijgt een aantal spraakmakende nieuwe zaken, terwijl hij samen met Cam een nieuw lid in zijn gezin opneemt en probeert de banden met Lily aan het halen. Hoewel Luke zich vol overgave op zijn school stort, weet Alex juist niet wat zij na haar opleiding moet doen en heeft Haley moeite een paar belangrijke beslissingen te nemen. Ondanks dat de familie het verlies van een naaste een plekje moet geven, weten zij zich ook te ontwikkelen, met een grotere lach dan ooit tevoren.’

Modern Family is toch wel de hedendaagse versie van wat Friends 25 jaar geleden (en nog steeds haha) voor veel mensen was: grappig, het ultieme programma om bij te ontspannen met personage waar je makkelijk mee mee kunt leven. Het tiende seizoen van deze hitserie doet daar zeker niet voor onder, ik durf zelfs te zeggen dat dit het beste seizoen tot nu toe is. De acteurs zitten na al die jaren perfect in hun rol, de verhaallijnen zijn op het scherps van de snede en nog meer dan ooit is er ruimte voor de nodige humor. Een serie waar een hele generatie mee is opgegroeid, groeit zelf door tot een fenomenaal humoristisch werk!

Over de acteurs kunnen we uiteraard kort zijn, als je al zoveel jaren dezelfde rol mag vertolken dan moet je er wel goed inzitten. Al zijn er dit seizoen zeker een aantal castleden die er met kop en schouder bovenuit steken. Sarah Hyland, die de rol van Haley Dunphy vertolkt krijgt meer ruimte om haar rol te ontwikkelen. Haar personage komt voor een aantal moeilijke beslissingen te staan in het tiende seizoen en Hyland weet haar personage hier feilloos in aan te voelen. Ze blijkt een waar talent in het schakelen in emoties. Zo weet ze de machteloosheid van Haley met verve over te brengen, maar schakelt ze daarna weer makkelijk terug naar de vrolijke, jeugdige kant van haar personage. Dit in contrast met Julie Bowen die de rol van moeder Claire voor het tiende seizoen vertolkt. Waar Hyland vooral veel moet schakelen heeft Bowen de lastige taak gekregen om een moeder neer te zetten die opnieuw haar rol in een gezin moet vinden. Waar dit al snel ’te dik’ erop kan liggen heeft Bowen de juiste balans gevonden om het verhaal van haar personage geloofwaardig neer te zetten.

‘Grappig, het ultieme programma om deze koude dagen bij te ontspannen’

Queen van de komedie blijft ook dit seizoen Sofía Vergara, die de rol van Gloria vertolkt. Ze legt haar acteerwerk er weer fijn dik op, precies goed voor de rol waardoor je vanaf de eerste minuut gegarandeerd om haar zult moeten lachen. Ook Eric Stonestreet, Cameron Tucker heeft de lachers al snel op de hand. (Ik zal niet teveel spoilen, maar bekijk vooral de aflevering waarin hij als een ware prinses de kamer in komt lopen, hilarisch!). Hoewel dit seizoen nog meer dan anderen in teken staat van humor is er ook plaats voor serieuzere momenten. Zo krijgt de familie te maken met een groot verlies, dat respectvol doch rauw in beeld wordt gebracht. Hierin laten de makers op een mooie manier zien hoe iedereen op zijn eigen manier rouwt. Daarnaast krijg je een exclusief inkijkje in de ontwikkelingen die de personage doormaken. Iedere personage komt zo voor zijn eigen problemen en uitdagingen te staan, waarbij de achterliggende boodschap: ‘samen sta je sterk’ als een rode draad door het verhaal loopt.

De verhaallijnen zijn wederom erg leuk met, hoewel ze uiteraard dik worden aangezet, ook herkenbare momenten. Dit zorgt ervoor dat je jezelf gemakkelijk met een van de personages kunt identificeren. Daar schuilt voor mij ook de kracht achter deze serie, omdat er een grote verscheidenheid aan leeftijden, karakters en levensfases voorbijkomen is er altijd wel een punt waar je zelf op kunt aanhaken. Modern Family seizoen 10 is de perfecte bingewatch voor de koude dagen. Duik weer in de wereld van Claire, Phil, Haley, Jay en onder andere Gloria. Laat je verrassen door de ontwikkelingen die ze doormaken, maar geniet vooral ook van de grappige momenten. Want als deze serie ergens voor garant staat dan is het zeker voor een brede glimlach op je gezicht.