Recensie: ‘My Mechanical Romance’, Alexene Farol Follmuth

Als Bel haar talent voor engineering laat zien op school wordt ze gevraagd om deel te nemen aan het robotica team. Niet iets wat ze in eerste instantie heel erg ziet zitten, maar als ze de knappe teamcaptain ontmoet komt daar snel verandering in. Houden de twee het alleen bij het ontwerpen van robots of ontstaat er een klein liefdesvlammetje. We lezen het in het nieuwe boek van Alexene Farol Follmuth ‘My Mechanical Romance‘.

‘When Bel accidentally reveals a talent for engineering at school, she’s forced into joining the robotics club. Enter Mateo Luna, perfect on paper – captain of the football team and the robotics club – who recognizes Bel as a potential asset, even if they couldn’t be more different. And as the nights of after–school work grow longer, Bel and Teo realize they’ve made more than just a combat–ready robot for the championship: they’ve made a connection themselves. But with graduation approaching, their differences and what they want for their futures, threatens what they’ve built together. Can they survive Nationals without breaking their robots – or their hearts?’ (Uitgegeven door PanMacmillan).

Ze is de schrijfster achter het inmiddels immens populaire boek ‘The Atlas Six’, onder haar pseudoniem Olivia Blake. Schrijfster Alexene Farol Follmuth brengt onder haar echte naam ons een YA-verhaal met een STEM (science, technology, engineering en math) hoofdpersonage dat bruist, pakt en een feest is om te lezen. Maak kennis met ‘My Mechanical Romance’!

In ‘My Mechanical Romance’ volgen we tieners Bel en Teo, beide echte whizzkids met een voorliefde voor robotica. Waar Teo het met passie draagt, houdt Bel haarzelf in het begin wat op de oppervlakte. Totdat ze wordt gevraagd om deel te nemen aan het robotica-team waar Teo de leider van is. Wat volgt is een YA-verhaal over ontluikende liefde, volwassen worden en zelf bepalen wat je met je leven wilt doen. Follmuth brengt ons twee complexe en mateloos interessante personages die elkaars tegenpolen zijn. Bel is een ware flapuit die niet bang is om haar menig te verkondigen. Teo is meer op de achtergrond en probeert vooral de mensen om hem heen gelukkig te maken. Het achterste van zijn tong laat hij dan ook niet snel zien. Bel is dan ook een personage dat je snel in je hart zult sluiten omdat je vanaf het begin meer over haar te weten komt, terwijl iedere lezer beetje bij beetje verliefd zal worden op Teo en zijn verhaal. Follmuth brengt ons dit verhaal vanuit beide perspectieven en geeft ons daarmee een goed beeld van de personages en hun omgeving. Want als er één schrijfster is die het belang van bijpersonage onderschrijft dan is het Follmuth wel. Ze brengt ons een pallet aan kleurrijke bijpersonage die dit verhaal nog meer laten stralen.

‘Follmuth schijnt een prachtig licht op stem!

Iets dat ook gezegd mag worden over de schrijfstijl van Follmuth die heerlijk vlot is. De schrijfster weet als geen ander hoe ze een goed ritme in het verhaal kan brengen, door in de meer emotionelere stukken te vertragen en de vaart op te pakken als we toewerken naar meer spanning. Daarnaast weet Follmuth prachtig de coming-of-age vibe door dit verhaal te verwerken, wat het een echte YA maakt. We zien Bel en Teo tijdens het verhaal een emotionele groei doormaken, opkomen voor hun belangen.

De schrijfster slaat met ‘My Mechanical Romance’ tevens een ander pad in dan de vaak gekozen middelbare school setting. Follmuth brengt ons twee hoofdpersonage die houden van de engineerings vakken op school en daar met liefde over spreken, wat motiverend en inspirerend is voor lezers die hier zelf ook iets in willen gaan doen. Follmuth haalt het stigma van ‘nerdy’ rondom dit onderwerp weg en laat zien dat het ontzettend tof is om met robotica aan de slag te gaan.

‘My Mechanical Romance’ is een YA-verhaal zoals ik het nog niet eerder heb gezien. Niet alleen de setting van het verhaal is uniek, ook de personages brengen een frisse wind in het genre, net zoals schrijfster Follmuth. Ik hoop dat we snel meer werk van haar hand gaan zien!