Recensie: ‘Net als in de film’, Rachel Winters

Evie wil net als Julia Roberts in Notting Hill een man ontmoeten, alleen háár Hugh Grant werkt niet mee… in ‘Net als in de film‘. De debuutroman van de schrijfster waar je vanaf nu af aan ieder boek van wil lezen, Rachel Winters.

Evie Summers dreigt haar baan kwijt te raken tenzij ze de notoir lastige scenarioschrijver Ezra Chester overhaalt om het script voor een Hollywood-romcom te maken. Het probleem? Hij weigert. Ze moet hem bewijzen dat je verliefd kunt worden zoals in een film. Anders geen script. Evie heeft geen keus. Bovendien worden mensen iedere dag verliefd. Het zou toch kunnen? Ze zet het ene na het andere romcom-scenario in scène op zoek naar de Ware. Kan het leven ooit zo zijn als in een film?

Romantische films, ik hou ervan! When Harry met Sally, Nothing Hill, Titanic. Ik maak er graag een avond voor vrij om de ene naar de andere te kijken. En ik ben niet de enige, Britse schrijfster en debutant met ‘Net als in de film’, Rachel Winters zet de films centraal in haar boek. Waarbij één moment extra wordt uitgelicht, meet-cute (het moment waarop de hoofdrolspelers elkaar toevallig ontmoeten). Het vormt de basis van het boek over hoofdpersoon Evie die een aantal meet-cutes in scène zet om de ware te vinden en haar baan te redden. Al loopt het uiteraard niet allemaal zoals verwacht. Winters zet met ‘Net als in de film’ een vlot, doch gedetailleerd en beeldend verhaal neer waarmee ze haarzelf in één keer op de kaart zet in het romangenre.

‘Rachel Winters zet een sprankelend debuut neer’

Winters debuteert met ‘Net als in de film’. En ik moet zeggen, het is lang geleden dat ik zo’n goede debuutroman heb gelezen. Het staat bol van de liefdevolle momenten, maar schittert vooral door de humor die de schrijfsters als een rode draad door het boek heeft verweefd. Winters is erin geslaagd om van Evie een personage te maken waar je echt mee mee kunt leven. Ze is menselijk, komt hier en daar niet uit haar woorden en struikelt ook wel eens ergens overheen. Doordat het verhaal vanuit de ik-persoon is geschreven wordt dit alleen maar meer in de hand gewerkt.

Ik hou van tijd tot tijd wel van een suger coated verhaal, waarbij het glazuur je bijna van de tanden springt. ‘Net als in de film’ valt daar zeker onder, het is een fijne feelgood die je afsluit met het bekende ‘zo-is-het-goed-gevoel’. Toch zit er ook zeker diepte in het verhaal. Evie maakt de nodige emotionele ontwikkelingen door, waar ze in het begin enigszins naïef overkomt, staat ze aan het eind van het verhaal voor haar eigen mening en laat ze niemand over haar heen lopen. Dit geeft het boek niet alleen de nodige lading, maar zorgt er ook voor dat het inspireert en het zeker een verhaal is dat je nog een keer wilt lezen.

‘Net als in de film’ is een grappig, liefdevol en vlot geschreven verhaal. Winters heeft de perfecte balans gevonden tussen beeldend schrijven, waardoor je echt het gevoel hebt dat je erbij bent, en zorgen voor de nodige vaart in het verhaal waardoor het niet één keer inzakt. Ik kijk uit naar nieuwe boeken van Rachel Winters.

Heb jij ‘Net als in de film’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt.