Recensie: ‘Niet zonder liefde’, Wendy Brokers

Wendy Brokers, door de jaren heen een favoriete feelgood schrijfster geworden van velen. We vallen massaal in katzwijm bij haar boeken en personages. Tijd om weer een prachtig verhaal in te duiken, want dat brengt Brokers ons deze zomer zeker met: ‘Niet zonder liefde‘, het vierde deel in de ‘Eindeloos’ serie die ze schreef voor Kobo Original.

‘Irritant. Onvolwassen. Arrogant. Onuitstaanbaar. Dat is wat Guusje van haar ex-zwager vindt. De aantrekkingskracht die ze vijf jaar geleden al voelde moet ze gewoon negeren, want Luuk zal nooit relatiemateriaal zijn. En daarbij komt dat ze weigert zich voor de zoveelste keer in haar leven te laten kwetsen door een man.

Luuk leeft voor slechts één ding: muziek. Om zijn droom te realiseren kan hij zich door niets laten afleiden en al helemaal niet door Guusje. Toch blijkt het onmogelijk om uit haar buurt te blijven. Als zijn leven in een emotionele rollercoaster verandert en dit hem dwingt te kijken wie hij is en waarvoor hij staat, lijkt Guusje zijn enige redding. Maar wil hij dat wel?’ (Uitgegeven door Kobo Originals)

De boeken van Wendy Brokers behoren toch wel zeker tot mijn favorieten. Brokers beschikt over het vermogen om feelgood verhalen neer te zetten met een rauw randje, die aan het denken zetten, motiveren en inspireren. Verhalen over personages die aanvoelen als echte mensen, zo met ieder zijn gebreken. Deze zomer brengt ze ons weer zo’n verhaal met ‘Niet zonder liefde’ waarin we hoofdpersonage Guusje volgen.

‘Niet zonder liefde’ is het vierde deel in de Eindeloos serie van Brokers. Na het volgen van de verhalen van Jay en Tess en Wessel en Lotte, is het nu tijd om in het leven van Guusje te duiken. Een echte durfal, met haar hart op de tong, waar we verder nog niet veel van wisten. Maar daar komt verandering in met dit vierde deel in de serie. We maken kennis met Guusje en alle facetten waar ze uit bestaat: de durfal, de kwetsbare vrouw, de stoere dame en ga zo nog maar even door. Brokers heeft het verhaal opgetekend vanuit het hij/zij perspectief en plaatst je zo als een goede vriend(in) naast Guusje. We zien haar innerlijke worstelingen, de keuzes die ze maakt door gebeurtenissen uit het verleden en angsten voor het heden. Maar dat niet alleen, wat het zou uiteraard geen Brokers boek zijn, zonder een tweede personages dat prachtig wordt uitgelicht. De schrijfster beschrijft dit verhaal namelijk vanuit twee perspectieven, dat van Guusje en van Luuk. We maken kennis met een tweede hoofdpersoon op een belangrijk moment in zijn leven. Rauwe emoties komen naar de oppervlakte, waar je als lezer deelgenoot van wordt gemaakt. Brokers presenteert ons twee personages die complex zijn, menselijk en daardoor mateloos interessant. Personages die iets mee hebben gemaakt en daardoor meer afgesloten zijn, wat het alleen maar mooier maakt om ze te leren kennen.

‘Krachtige verhaallijn, personages en schrijfwerk!’

De schrijfstijl van Brokers is zoals we inmiddels van haar gewend zijn, pakkend en heerlijk vlot, met hier en daar ook mooie gedetailleerde fragmenten. De schrijfster presenteert ons een verhaal waar je binnen een mum van tijd doorheen vliegt, maar dat nog een grote indruk achterlaat na afloop. De onderliggende boodschappen die in het verhaal zijn verwerkt, zijn weer tranentrekkend zo mooi en maken dat je zelf ook geïnspireerd raakt om dingen in je leven anders te doen of meer voor jezelf op te komen.

‘Niet zonder liefde’ is wederom een prachtige roman van de hand van Brokers. Een verhaal dat bijblijft door de sterke personages, de krachtige verhaallijn en het mooie schrijfwerk van Brokers. Ik ben benieuwd of we nog een vijfde deel in deze serie krijgen!