Recensie: ‘Niets meer’, Anna Todd

Als er één schrijfster is die haarzelf door de jaren heen in de harten van veel YA/NA lezers heeft genesteld dan is het Anna Todd wel. De schrijfster gooide jaren geleden hoge ogen met haar After serie, waarin we het wel en wee van Hardin en Tessa meekregen. Tijd om terug te gaan naar de personages uit de serie waar Todd bekend mee werd, met dit keer Landon in de hoofdrol in ‘Niets meer‘!

‘Het is voor Landon Gibson een enorme overgang, van een ingeslapen stadje naar het bruisende New York, waar hij besluit te gaan studeren. Toch begint hij zich er langzaam maar zeker thuis te voelen: hij vindt een baantje om zijn rekeningen te kunnen betalen, geniet van zijn colleges op de universiteit en loopt zo heel af en toe zijn ex-vriendin Dakota tegen het lijf. Je weet wel, die ene voor wie hij naar New York is gegaan… voordat ze hem dumpte.’ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Jeannet Dekker)

Landon, toch wel een van mijn favoriete personages uit de ‘After’ serie, de goede vriend van Tessa met het hart op de juiste plek. Al jaren was ik benieuwd hoe het verhaal van Landon zich zou ontwikkelen, en veel fans van de serie met mij. Anna Todd brengt ons deze zomer eindelijk het verlossende woord, in twee pakkende boeken! Te beginnen met ‘Niets meer’, waarin het leven van de vriendelijke Amerikaan uiteen wordt gezet.

‘Niets meer’ voelt vanaf het begin als een warm bad, een feest der herkenning door de herkenbare schrijfstijl van Todd en het hoofdpersonage dat ze opvoert. Alsof we een klein luikje openen in de After wereld, daar als collectief doorheen stappen op zoek naar een nieuw verhaal. Todd zet met Landon vanaf de eerste pagina het personage neer dat we herkennen: vriendelijk, zorgzaam, passievol, mateloos interessant en zoals we het van de schrijfster gewend zijn: complex maar daardoor des te leuker om te volgen. Iemand waar we allemaal een band mee hebben opgebouwd in de eerste boeken. Vanaf het eerste moment volgen we Landon op voet en kijken we over zijn schouder mee hoe hij zijn draai vindt in New York, in zijn liefdesleven en met zichzelf. Todd brengt je dichtbij door zijn innerlijke gedachtes bloot te leggen, maar laat je ook enige afstand bewaren door nog niet meteen het achterste van zijn tong te laten zien. Een manier van verhaalvertelling die maakt dat je de pagina’s snel wilt omslaan om erachter te komen wat er verder in het verhaal gebeurt.

‘Een langverwachte spin-off’

Todd’s schrijfstijl is zoals we inmiddels van haar gewend zijn erg vlot, maar in dit boek besteedt ze ook meer aandacht aan details. Een schrijfstijl die pakt, maar niet altijd werkt. De schrijftster vervalt meermaals teveel in dagelijkse futiliteiten en laat het leven van Landon ietwat voortkabbelen waardoor enkele hoofdstukken langdradig en als een herhaling voelen, wat ervoor zorgt dat het verhaal meermaals inzakt. Desalniettemin wordt dit gaandeweg het verhaal wel steeds beter, en komt de vaart er iets meer in door spannende gebeurtenissen, waardoor Todd dit weer deels goedmaakt.

‘Niets meer’ is een bruisend begin van deze spin-off, een boek met veel potentie die niet altijd even goed uit de verf is gekomen maar wel smaakt naar meer. Ik ben benieuwd naar het tweede deel van het verhaal en hoe het verder gaat met Landon.