Recensie: ‘Niets minder’, Anna Todd

Tijdens het schrijven van het derde After boek begon het bij Anna Todd te kriebelen, er moest een verhaal komen over Landon (die destijds nog helemaal in de 1D-fantraditie Liam heette). Maar hoe het verhaal zou gaan en wat er zou gebeuren, dat was nog niet helemaal duidelijk voor de schrijfster. Na een bruisend eerste deel begin vorige maand mocht een tweede deel uiteraard niet ontbreken, maak kennis met ‘Niets minder‘!

Landon Gibson is altijd degene die alles overheeft voor anderen. En hoewel hij in New York niet zijn vriendelijkheid wil verliezen, realiseert hij zich dat hij meer voor zichzelf moet opkomen om erachter te komen wat hij wil in het leven. Dit besef wordt nóg belangrijker wanneer hij steeds weer te maken krijgt met Dakota, die het ene moment toenadering zoekt en het andere moment afstandelijk is. En alsof dat nog niet genoeg was, wordt hij ook keer op keer geconfronteerd met de mysterieuze Nora, die hij bijna niet kan bijhouden – een meisje met minstens twee verschillende namen en duizenden kanten aan haar persoonlijkheid.‘ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Jeannet Dekker).

Een serie op Wattpadd die jarenlang miljoenen lezers aan de pagina’s/beeldschermen gekluisterd hield. Anna Todd wist het als een van de eerste schrijfsters voor elkaar te krijgen, de After serie is een wereldwijd fenomeen, heeft zelfs een eigen filmreeks en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds door veel mensen gelezen. Een favoriet personage in de serie was voor mij toch altijd wel Landon, de vriendelijke, goedlachse jongen die voor iedereen klaarstaat. In ‘Niets meer’ het eerste deel van de serie, zagen we hem voor het eerste echt op eigen benen staan, in het tweede deel ‘Niets minder’ zien we een hele nieuwe kant van hem naar boven komen.

Todd steekt ‘Niets minder’ in met een ijzersterk proloog. We zien Landon in een situatie die meteen een hele hoop vragen oproept. Mondjesmaat geeft Todd ons wat informatie, maar over het geheel houdt ze het een mysterie. Een mysterie dat gaandeweg het verhaal zich steeds meer begint te ontvouwen. We beginnen het boek na het proloog precies waar we in het eerste deel zijn achtergelaten. De schrijfster brengt ons Landon op een belangrijk moment in zijn liefdesleven. Hij voelt zich aangetrokken tot Nora, maar ze heeft zoveel geheimen en wil die niet prijsgeven dat hij niet weet of hij echt op haar kan bouwen, daartegenover staat de zelfverzekerde Dakota die hem nodig heeft. Landon bevindt zich in een spagaat tussen de twee, terwijl hij ook nog zijn draai probeert te vinden in het bruisende New York en moet uitzoeken wat hij met zijn toekomst wil doen. Tijd voor een oude vriend om daarbij te helpen. Todd zet met Landon in dit tweede deel een sterker personage neer dan we hebben gezien in ‘Niets meer’. Waar hij destijds nog wat op de achtergrond bleef en niet altijd grijpbaar was, zien we hem nu als een sterke jonge man, die zijn doelen najaagt. De schrijfster laat hiermee een mooie emotionele groei zien en zet een personage neer dat interessant is om te volgen. Dit wordt mede in de hand gewerkt doordat we nu ook dichter bij hem in de buurt worden gebracht. We krijgen een inkijkje in zijn gedachtes en gevoelens die open en kwetsbaar worden gedeeld.

‘Een YA zoals we hem altijd willen zien!’

Daarnaast lijkt Todd haar draai meer te hebben gevonden in dit verhaal. Haar vlotte schrijfstijl komt meer naar boven, we zien gedetailleerde omschrijvingen voorbijkomen en in tegenstelling tot het eerste verhaal zet ze meer overtuigende scenes neer die niet blijven steken in dagelijkse bezigheden, maar echt goed bijdragen aan het verhaal. ‘Niets minder’ heeft dan ook zeker een fijne vaart, en goede spanningsboog, die het mateloos interessant maakt. Dat Todd er daarnaast voor kiest om in dit boek aandacht te besteden aan personage die volgens de ‘maatschappelijk norm’ zo hun gebreken hebben, wat ze prachtig maakt, maakt dit boek voor mij alleen maar beter. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik fan ben van ‘Niets minder’!

‘Niets minder’ is een verhaal dat pakt vanaf de eerste pagina door het ijzersterke proloog. Dat vol zit met kleurrijke, interessante personages en zal spreken tot iedere lezer door de mooie gelaagdheid van het verhaal en de vlotte schrijfstijl van Todd. Een verhaal zoals we hem altijd willen zien van deze schrijfster!