Recensie: ‘Niksen’, Olga Mecking

Luieren, even helemaal niets doen. In deze onzekere tijden waar we dit juist zouden kunnen doen, worden we overspoeld met dingen die ‘we nu toch echt moeten doen’. Neem wat tijd voor jezelf en ga lekker luieren! Journalist Olga Mecking schreef het prachtige boek ‘Niksen – De Dutch Art of Luieren’ en helpt je daar graag bij.

Niksen – de kunst van het nietsdoen – is moeilijker dan het klinkt. Maar wist je dat Nederland er juist een perfect land voor is? Olga Mecking laat zien hoe we meer kunnen luieren en dat nu even niets, ons creatiever en gelukkiger maakt. Ontdek via tips, anekdotes en meningen van experts hoe bevrijdend het kan zijn om wat vaker te niksen.’

Je kent het wel, de hele dag ren je voor het (thuis)werk van hot naar her, meteen daarna moet er nog een waslijst aan klusjes worden afgewerkt. Voor je het weet moet het eten worden gemaakt, nog wat laatste punten van de lijst worden afgewerkt een serie worden bekeken en hop slapen. Een momentje van niks doen, zit er in deze tijd bijna niet meer in. Maar daar komt nu verandering in met ‘Niksen’ van journalist Olga Mecking. Toen ik hoorde dat dit boek uitkwam was ik meteen benieuwd naar alle nieuwe inzichten, adviezen en anekdotes. En ik kan je zeggen: dit boek is in één woord: geweldig!

Mecking neemt je, aan de hand van gedegen onderzoek, mee in de wereld van het niets doen. ‘Niksen betekent niks-en. Je doet gewoon waar je zin in hebt zonder dat je daarmee een doel bereikt.’ Tijdens haar zoektocht naar dit fenomeen behandelt ze meerdere visies van andere schrijvers, zoals Gretchen Rubin (The Happiness-project) die ze bekijkt, onderzoekt en vervolgens uitlegt. Dit in combinatie met haar eigen visies en bevindingen zorgt voor mateloos interessant boek. Iets dat wordt versterkt doordat Mecking meerdere malen de visies weerlegt op de Nederlandse cultuur. Want we blijken toch een zeer eigenzinnig volkje te zijn. Zo heeft de schrijfster het over de contacten die Nederlanders aangaan en de hechte vriendengroepen. Waar in het buitenland de contacten soms vlug zijn, sluiten wij vriendschappen voor het leven. Het zijn deze bevindingen, aftakkingen naast het hoofdverhaal die voor een fijne balans zorgen aan informatie.

‘Dit boek is in één woord: geweldig!’

‘Niksen’ is een goed onderbouwt relaas voor het Nederlandse kunst van luieren. Dat vooral sprankelt door de fijne, vlotte schrijfstijl van de schrijfster. Waar sommige boeken, die veelal drijven op onderzoek, toch ietwat taai aanvoelen, leest ‘Niksen’ als een fijn hoorcollege waarbij je aan de lippen van de professor hangt. Mecking brengt informatie in kleine porties naar voren, schuwt niet voor een beetje humor en weet de aandacht van de lezer te vangen door op te roepen tot acties. Aan het eind van ieder hoofdstuk zit een korte samenvatting waarna Mecking vraagt om ‘eens te niksen over de volgende onderwerpen’. Hierbij stelt ze vragen die tot inzicht leiden. Erg leuk, aangezien zo zelf de meest onervaren luieraar mee kan komen in het fenomeen.

Een ander sterk punt van dit boek zit hem in één van de laatste hoofdstukken waarbij Mecking alternatieven geeft als je niets met ‘Niksen’ kunt. Ik vind het altijd een teken van lef en open staan voor andermans visies als je even van het hoofdthema in het boek afstapt en een andere richting uitgaat. Mecking laat hiermee zien dat Niksen geen fenomeen is dat opgelegd moet worden, maar iets dat je zelf mag ervaren.

Het zal je niet verbazen dat ik fan ben van ‘Niksen’, na het lezen van dit boek heb ik meerdere momenten gehad dat ik even ging niksen: muziek ga luisteren, uit het raam staren of buiten geniet van de zon. We hoeven niet 24/7 aan te staan om het beste uit onszelf te halen. Liever niet zelf. Mecking laat niet alleen zien hoe je kunt Niksen, maar ook wat voor een positieve gevolgen dit heeft op heel je gestel. Dus ik zou zeggen: kies iedere dag even een momentje om lekker te gaan niksen en lees daarvoor ook vooral dit boek. Het is een werk dat je zeker niet wilt missen!

Heb jij ‘Niksen’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!